Je hebt waarschijnlijk meer ballen in de lucht dan ooit en het is iedere dag weer eens struggle om alles goed te laten verlopen en iedereen tevreden te houden (inclusief jezelf). In werkelijkheid heb je echter maar weinig controle. En hoe meer je vasthoudt aan je perfecte planning, of een perfect huis des te meer je gefrustreerd raakt en het opgeeft. (Geloof me, ik weet waar je het over hebt). Het kan een teken zijn dat je juist moet loslaten. En dan bedoel ik niet dat je expres een van de ballen die je in de lucht houdt moet laten vallen. Het betekent juist dat je in iedere situatie je uiterste best doet, maar dat je de uitkomst loslaat. En dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan.  Daarom vandaag 3 tips om te leren loslaten.

Loslaten: wat is dat eigenlijk?

Loslaten komt uit het boeddhisme en leert ons dat als we leren om de personen, dingen en situaties waarover we geen controle hebben los te laten. We laten dus alles los waardoor je veel gelukkiger, rustiger en veel meer productief wordt. Je hersenen zijn niet meer constant bezig met krampachtig aan iets vasthouden wat toch niet gaat lukken.  Veel van ons houden vast aan het idee dat alles perfect zou moeten zijn: ons huis, ons werk, onze relatie. En dit kost dan extra energie en teleurstelling als we voor onszelf moeten toegeven dat het niet altijd perfect is. Loslaten is gemakkelijker dan je denkt. Er zijn een aantal manieren om in het dagelijkse leven meer los te laten.

Laat jezelf voelen

Paniek, angst, schaamte, hoge verwachtingen. Wat het ook is dat je voelt bij een bepaalde persoon of situatie, voel het. Laat jezelf toe om te voelen. Nu hoor ik je denken, we hadden het toch over loslaten? Klopt! Maar voordat je dingen kunt loslaten, zul je ze eerst moeten voelen. Door je stress en je zorgen te erkennen zul je ook in staat zijn te constateren dat ze maar tijdelijk zijn. En hoe je je voelt maakt ook niet uit. Je verbind er geen oordeel aan. Voel jezelf dus ook niet slecht of minderwaardig omdat je iets voelt: voel het gewoon, laat het los en ga verder.

loslaten

Wees dankbaar

Wanneer je kunt bedenken en opschrijven waar je dankbaar voor bent, is de kans veel kleiner dat je gaat piekeren wat er verkeerd zou kunnen gaan. Door je gedachten te blijven richten op dankbaarheid, ga je je hersenen trainen om zich op het positieve te richten. Zelfs in de meest vervelende situaties waar je geen controle over hebt, zul je dan in staat zijn om positief te blijven. Veel succesvolle mensen houden een dankbaarheidsdagboek bij. Oprah Winfrey doet het bijvoorbeeld al jaren. Door iedere dag iets op te schrijven waar je dankbaar voor bent leer je positief denken. Door positieve gedachten krijg je energie. En als je energie hebt hoef je minder te piekeren over dingen en kun je ze gemakkelijker loslaten.

Leef in het nu

Herinner jezelf er regelmatig aan wat er op dat moment het meest belangrijk is. Is het het waard om je zorgen te maken om iets wat gisteren gebeurde? Helpt het om na te denken over alles wat morgen zou kunnen gebeuren? Of je nu gaat mediteren, aan yoga doet of simpelweg even niets doet en diep adem haalt, wees even in het moment en herinner jezelf eraan dat je niets kunt doen aan de toekomst en nog minder aan het verleden. Loslaten die gedachten en focus op het nu en wat nu belangrijk is.

Loslaten is een mindset

Loslaten gaat om het hebben van een positieve mindset. Het gaat erom dat je begrijpt dat je niet alles kan controleren, dat niet alles perfect hoeft. Wees gewoon jezelf, doe je best en geniet van de dingen die gebeuren. Leren loslaten is cruciaal voor een gelukkig en productief leven. Als je je constant zorgen maakt om dingen waar je geen controle over hebt, heb je geen ruimte (in je hoofd) voor datgene wat je wel kunt: je kostbare tijd, aandacht en energie besteden aan datgene waar je echt van houdt en de dingen die het meest belangrijk voor je zijn.

 

Some of us think holding
on makes us strong;
but sometimes it is letting go.”

Hermann Hesse

Wat kun je dus loslaten?

Er zijn veel zaken waar je geen controle over hebt. Al die dingen zou je per definitie moeten loslaten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het verleden.
  • Je uiterlijk (grotendeels).
  • Het gedrag van anderen.
  • Wat anderen over je denken
  • Overbodige verlangens
  • Je verwachtingen over anderen

Loslaten is een van de onderwerpen die uitgebreid aan bod komen in mijn online-programma KwaliTIJD. Het programma gaat in op hoe je als Business Mome door te plannen tijd hebt voor jezelf. Tijd voor je passie en het najagen van je dromen. Of gewoon eens tijd om helemaal niets te doen. Wil je meer weten? Schrijf je dan in voor het GRATIS webinar op 10 juli om 20.00 uur. 

Ja, ik doe mee!

 


Leave a Reply

Your email address will not be published.