Veel van mijn volgers en klanten weten het inmiddels. Ik ben een zeer groot voorstander van ‘me time’. Ik vind dat alle vrouwen dat eigenlijk zouden moeten zijn. We brengen hele dagen door met het zorgen voor anderen (halen en brengen, boodschappen doen, koken, opruimen enz.). We geven ons helemaal aan degenen waar we van houden. Echter om zelf ook goed in je vel te blijven zitten en energie te blijven houden is het super belangrijk om tijd voor jezelf te maken. In deze blog daarom 3 manieren om je ‘me time’ ten volste te benutten en er alles uit te halen. 

Me time is essentieel

Lees hier meer over me time en meer KwaliTIJD

Het inplannen van ‘me time’

Het is niet moeilijk om een moment voor jezelf te nemen. Vaak is het gewoon een kwestie van doen. Vind je dat echter lastig, probeer dan eens per week (of begin desnoods bij een keer per maand) een moment voor jezelf in te plannen. Zie het als een afspraak met jezelf. Maak de afspraak prioriteit. En het hoeft ook niet altijd een lange periode te zijn. Af en toe een uurtje voor jezelf inplannen is al een goed begin. Als je eenmaal de voordelen ervan in ziet, ga je vanzelf langere of meer momenten plannen. Maak het onderdeel van je dagelijkse routine, dan gaat het helemaal vanzelf. Wil je nu écht het optimale uit je ‘me time’ halen, dan heb ik 3 tips voor je.

me time

1. Organiseren

Om tijd voor jezelf te kunnen maken zonder daar een enorm schuldgevoel over te hebben is het van belang structuur in je dagen aan te brengen en goed te organiseren. Bedenk eens hoeveel tijd je besteed aan het zoeken van spullen, opruimen en het leven tussen de rommel. Of het nu je badkamer is of je keuken, rommel is rommel. Stop met je ertegen te verzetten en ga aan de slag. Ga opruimen en organiseer je huis. Gooi dingen weg die je nooit gebruikt en maak ruimte. Op mijn blog staan meerdere blogs om je ermee op weg te helpen.

In maar 15 minuten per dag je hele huis opgeruimd? Ga aan de slag met 52 Weken Opgeruimd!

2. Jezelf verwennen ime

Wanneer je de moeite hebt genomen om je huis op te ruimen, dan zul je merken dat je ’s avonds meer tijd gaat krijgen om even op adem te komen. Begin dan met het reserveren van 45 minuten iedere avond voor jezelf. Zodra je de kinderen naar bed hebt gebracht ga je lekker in bad (of onder de douche), steek een kaarsje aan en zet een fijn muziekje op. Geniet van de rust en het feit dat er even niets moet. Ik doe dit zelf bijna elke dag en vooral op dagen dat het super druk is. Bedenk een aantal dingen voor jezelf waarvan je ontspant en neem daar de tijd voor.

me time

3. Een goed boek lezen

De gemakkelijkste manier om ‘me time’ te maken is een goed boek lezen. Er is niets waar je zo ontspannen van wordt dan jezelf volledig verliezen in een goed boek. Lezen brengt je naar plaatsen waar je nooit eerder bent geweest. Het zorgt ervoor dat je zorgen en problemen even kan vergeten. Het vermindert stress en stopt de niet ophoudende stroom van gedachten in je hoofd. Bovendien leer je er ook nog eens iets van en maakt het je slimmer. Ben je niet zo’n lezer? Ga eens naar de bibliotheek en probeer het eens. Ik wed dat je het leuk gaat vinden. Om je op weg te helpen zal ik je mijn favorieten van de afgelopen tijd vertellen. Mijn Verhaal van Michelle Obama en de boekenserie  De 7 Zussen  van Lucinda Riley.

me time

Ik hoop dat je een beetje inspiratie hebt opgedaan over het belang van ‘me time’. Vergeet niet dat jouw tijd super waardevol is en dat jouw gezondheid van groot belang is om anderen te kunnen helpen en voor anderen te kunnen zorgen. Laat me weten in de comments hieronder wat jouw favoriete manier is om iedere week ‘me time’ voor jezelf te krijgen.

 

 


Leave a Reply

Your email address will not be published.