De 3 Beste Tips Voor Meer Balans In Je Leven

balans

Hoe georganiseerd we ook zijn, er zijn momenten waarop we ons overweldigd voelen. Zelfs de meest veerkrachtige en sterke vrouwen onder ons. We mogen er dan af en toe best trots op zijn dat we goed kunnen jongleren, altijd beschikbaar zijn en altijd overal bovenop zitten. Is dat wel positief? Soms is die controle slechts een manier om onze angst te verbergen of om te verbergen dat we niet kunnen delegeren en geen ‘nee’ kunnen zeggen. Gevoelens van overweldigd zijn zijn dan vaak het resultaat. Er zijn echter een aantal manieren om met dit gevoel van ‘ik weet niet meer waar ik moet beginnen’, deze negatieve balans om te zetten naar een positieve balans. 

Hoe ontstaat balans?

Maar wat zorgt er nu voor dat onze balans naar de verkeerde kant uitslaat? Dit is zeer persoonlijk en verschilt van dag tot dag. Het komt in ieder geval van letterlijk te veel ballen in de lucht hebben (te veel te doen hebben). Soms is het het gevolg van een emotionele reactie op iets wat is gebeurd in je leven of gewoon de omstandigheden die niet optimaal zijn. Maar wat dan ook de trigger is waardoor je je even overweldigd voelt, het is de truc om je ervan bewust te zijn, om te herkennen dat de taken zich opstapelen en om een stapje terug te zetten wanneer het je teveel wordt. 

Werk-privé balans is een super subjectief gegeven. Wat voor de een geweldig werkt, zorgt er bij de ander voor dat er geen balans is. Stop dus vooral met jezelf te vergelijken met andere vrouwen. Wat voor je vriendinnen, je collega’s en je buurvrouwe werkt, kan voor jou teveel zijn. We hebben allemaal verschillende prioriteiten. Als het jou energie en een goed gevoel geeft om ver van te voren je zaken al te regelen en vooruit te plannen, is dat helemaal prima, maar dit werkt nu eenmaal niet voor iedereen.

In mijn huiskamer staat tussen de familiefoto’s een mooie quote van Nelson Madela: It always seems impossible until it’s done. Dit is voor mij een reminder als ik veel aan mijn hoofd heb en als ik het even niet meer zie zitten. Ik neem dan even pauze, maak een lijstje van al mijn taken, ik knip grotere taken desnoods op in kleinere behapbare brokken en ik ga aan de slag. Stapje voor stapje. Wat ook altijd helpt is om jezelf er even aan te herinneren dat je iets al vaker hebt gedaan en dat je er echt wel uit komt.

balans

Zeg vaker ‘ja’

In je dagelijkse leven hebben we nu eenmaal allemaal wel eens het gevoel dat het ons allemaal teveel wordt, dat de balans de verkeerde kant uitslaat. Er zijn een aantal dingen die het echter nog erger kunnen maken als je niet op past. Een daarvan is geen ‘nee’ kunnen zeggen. Dit is voor veel vrouwen een valkuil. Vaak voelen we ons verplicht om ‘ja’ te zeggen of zijn we bang voor afwijzing als we dat niet doen. Ook als we al heel veel taken op ons bordje hebben zeggen we vaak toch ‘ja’. Jezelf ‘nee’ leren zeggen op momenten dat je veel aan je hoofd hebt en je uit balans voelt is dan een goede oplossing.  ‘Nee’ zeggen op een manier die dipomatiek, tactvol en stijlvol is zorgt ervoor dat je je kunt blijven focussen op dingen die op dat moment prioriteit hebben voor jou. Bovendien hebben de ander en jijzelf er veel meer aan als jij ‘nee’ zegt.

Durf om hulp te vragen

Hulp vragen of taken delegeren is een andere oplossing om in jezelf in balans te houden. Echter, ook weer een punt dat we vaak lastig vinden om te doen. Er is namelijk niemand die het beter kan doen dan wijzelf. Toch? We voelen ons soms onzeker of we zijn bang voor afwijzing als we hulp vragen. Soms is een taak nu eenmaal gemakkelijker te overzien en uit te voeren als we het om hulp vragen. Zeker als het ook nog eens een taak is die ons geen energie oplevert. Hulp vragen is geen teken van zwakte. Het laat juist zien dat je je eigen kwaliteiten en talenten kent en weet waar je minder goed in bent. Veel mensen zullen het vaak fijn vinden om je te helpen omdat zij wel plezier beleven en energie krijgen van een taak die jou moeite, tijd en energie kost.

Leer je tijd in te schatten

Het accepteren van onze mogelijkheden is ook een manier om om te gaan met onrealistische verwachtingen van onszelf. Soms denken we namelijk dat we meer aankunnen en meer kunnen doen dan feitelijk mogelijk is. We overschatten onszelf vaak enorm als het gaat om het indelen van onze tijd. Veel taken duren langer dan we denken. Dat kan ons een gevoel van falen geven. We hebben niet aan de verwachtingen voldaan. Taken zijn niet af zijn en onze deadline hebben we niet gehaald (al hebben we die onszelf misschien opgelegd). Hierdoor voelen we nog meer overwhelm. Bepaal dus als je ergens aan begint of iets inplant om te doen van te voren hoe lang je denkt ergens mee bezig te zijn. Houdt ook rekening met factoren die je kunnen storen of dingen die zich onverwacht kunnen voordoen. Wees vooral realistisch naar jezelf.

Zorg voor leegruimte

Tenslotte is het belangrijk om in ieder geval een dag per week helemaal niets in te plannen. Een dag waarop je gewoon lekker wakker kan worden en kan doen waar je op dat moment zin in hebt. Dit zorgt er bij mij altijd voor dat ik weer het gevoel heb dat ik de controle over mijn leven weer terug heb. Dat ik degene ben die aan het roer staat. Dat ik degene ben die de beslissingen maak over mijn tijd en dus invloed heb over mijn balans.

Deze drie tips komen allemaal uit mijn online programma Kwalitijd. Hét online programma, speciaal voor vrouwen die op zoek zijn naar rust en balans, het lastig vinden hun tijd in te delen en altijd tijd te kort komen. Wellicht is dit programma iets voor jou. Neem even contact op voor een gratis inspiratiesessie om er achter te komen of dit programma iets voor jou is. 

Leave A Response

* Denotes Required Field