De vakantie is voor veel van ons alweer (bijna) ten einde. De kinderen moeten weer naar school en voor ons volwassenen begint het werkende leven ook weer. De vakantie zijn we al weer vergeten en we houden ons weer bezig met werk, kinderen en hobby’s. Daarbij opgeteld is de maand september in ons gezin altijd extra druk in verband met verjaardagen en een reeks andere verplichtingen. Voor je het weet is het alweer herfstvakantie of staan de Sint en de kerstman weer voor de deur. Hoe zorg je er nu voor dat je in al die hectiek en het drukke bestaan, alles een beetje overzichtelijk houdt en een beetje rust in je hoofd krijgt. Hieronder mijn 5 meest effectieve tips voor een opgeruimd huis.

1.Als klusjes steeds terugkomen, creëer dan een routine

Boodschappen doen, een wasje draaien, de badkamer soppen, stofzuigen, de keuken schoonmaken. In huis zijn er heel veel taken en klusjes die geregeld terugkomen, of we dit nu willen of niet. Ik zou ook liever geen overhemden meer strijken, maar laten we eerlijk zijn; op een gegeven moment zijn de gestreken overhemden op en moet ik er toch weer aan geloven. Om de terugkerende klusjes gemakkelijker en sneller te laten verlopen is het raadzaam een routine te creëren. Ik doe bijvoorbeeld op vrijdag de gekleurde was, op zaterdagochtend de witte was, op zaterdagmiddag de donkere was, op maandag vouw en strijk ik de was, op dinsdag maak ik de badkamer schoon en op donderdag doe ik boodschappen. De routine wordt je snel eigen waardoor het je op een gegeven moment ook tijd bespaart. Je weet immers waar je aan toe bent!

Download gratis het e-book Timemanagement Voor Moeders.

2. Doe dingen die je meteen kunt doen ook meteen.

Ligt er post op de mat? Haal meteen de enveloppen eraf (en stop deze bij het oud papier) en bekijk de post. Gooi meteen iets weg als het weg kan. Als iets een vervolg actie nodig heeft, zoals bijvoorbeeld het betalen van een rekening, leg de post dan apart op een “actiestapel”. Berg gevouwen wasgoed na het vouwen direct op, zet je kopje meteen in de vaatwasser als het leeg is, gooi de krant bij het oud papier als je hem gelezen hebt. En zo zijn er nog meer taken die je meteen kunt doen. Iets meteen doen, kost je weinig tijd, terwijl als je taken laat opstapelen, ze je vaak enorm veel tijd (extra) kosten. Houd daarom de ‘1-minuut-regel’ aan: als je een taak in 1 minuut kan doen: DOE HET!

3. Ga niet meer dan één keer per week boodschappen doen.

Dé huishoudelijke taak die het meeste tijd kost: boodschappen doen. Om je dagelijks minimaal een half uur tijd te besparen, kun je het beste slechts één keer per week boodschappen doen. Ik deed vroeger ook minimaal 4 keer per week boodschappen. Ik bedacht ter plekke wat ik wilde eten en ging het halen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik destijds boven een winkelcentrum woonde en het niet heel veel tijd kostte, maar sinds ik wat verder van de supermarkt woon is 4 keer per week boodschappen doen, niet meer heel efficiënt. Reken maar uit: door 1 keer per week te gaan bespaar je toch als snel 1 á 2 uur per week. Het maken van een boodschappenlijstje voor dat je gaat voegt daar al snel nog wat tijd aan toe. Het enige nadeel van 1 keer boodschappen doen is wel dat je ook een week vooruit moet denken over wat je gaat eten. Maar ook daar is een oplossing voor: mealplanning.

4. Doe aan mealplanning.

Maak een lijst van 25 tot 30 maaltijden die je familie lekker vindt. Op het moment dat je een boodschappenlijstje maakt, pak je je lijst erbij en weet je meteen wat je moet kopen voor deze maaltijden. Schrijf op de kalender wat er de komende dagen op het menu staat, zodat de rest van de familie ook weet wat er op het menu staat. Je kunt zelfs zo ver gaan om standaardmenu’s op te stellen voor een hele week of zelfs een hele maand en daarbij een standaardboodschappenlijst te maken. Op die manier heb je al een boodschappenlijst die bijna af is en hoef je alleen de extra’s erbij te zetten. De standaardmenu’s kun je dan iedere paar weken of iedere maand terug laten komen. Natuurlijk kun je altijd wat anders eten dan je van te voren had bedacht, maar mealplanning kan je veel tijd (en geld) besparen

5. Hou eens in de 3 maanden grote schoonmaak.

Hoe meer spullen we hebben, hoe meer we moeten opruimen. Simpel. Als we geen rommel hebben, hoeven we ook geen tijd te verspillen aan het opruimen ervan. De meeste mensen kunnen best 50% van hun spullen weg doen, zonder ze te missen. Iedere drie maanden door je spullen gaan en kritisch bekijken of je het echt nog gebruikt is een simpele truc om te voorkomen dat we op een gegeven moment door onze spullen ons huis niet meer zien. Veel spullen geeft onrust. Doe daarom regelmatig wat dingen weg die je niet meer gebruikt en creëer rust en ruimte in je huis, maar vooral in je hoofd. De spullen die je weg doet, kun je natuurlijk weggeven (aan een goed doel) of verkopen op Marktplaats.

Een opgeruimd huis in 15 minuten per dag?

Stel je voor dat je als drukke moeder af en toe eens tijd hebt voor jezelf. Tijd om even helemaal niets te doen of tijd om te besteden aan je hobby’s, winkelen of uit eten gaan met vriendinnen. En dat terwijl je niet druk maakt over of je huis is opgeruimd en de kinderen niets tekort komen. Stel je eens voor; geen overvolle agenda waarbij je van afspraak naar speelafspraak, naar voetbaltraining en de supermarkt snelt. Nooit meer proberen alle ballen tegelijk in de lucht te houden, maar rust, ruimte en overzicht in je huis, huishouden en agenda.

52 Weken Opgeruimd!

In de online training 52 Weken Opgeruimd! leer je hoe je rust in je huis en hoofd creëert, enerzijds door het opruimen en organiseren van je spullen, anderzijds door routines te krijgen en jouw tijd en taken in te plannen. Letterlijk en figuurlijk maken we ruimte. Diverse opruim- en timemanagement technieken komen aan bod. Stap voor stap een opgeruimd hoofd en huis in 52 weken in sléchts 15 minuten per dag.

Klik hier als je wilt meedoen met 52 Weken Opgeruimd!


Leave a Reply

Your email address will not be published.