Productiviteit klinkt heel leuk en haalbaar, maar in de praktijk is het altijd lastiger dan je in je hoofd bedacht had. Zeker als je ook nog eens een gezin hebt om voor te zorgen en allerlei verplichtingen hebt. Productief bezig zijn, betekent dat je heel veel doet. Je bent productief als je zoveel mogelijk taken (belangrijke en onbelangrijke) op de meest economisch voordelige manier hebt uitgevoerd.Ik ga niet uit van productiviteit in de zin van veel doen. Ik bedoel met productiviteit meer effectiviteit. Als je effectief bezig bent, draagt het bij aan het bereiken van je doelen. Ik leg je in 7 stappen uit hoe jij  productief kunt worden en daardoor meer tijd te creëren. Tijd voor het leven van je mooiste dromen, tijd voor jezelf én vooral tijd om nog meer uit je business te halen.

Het vinden van  je passie

Wanneer je op zoek gaat naar meer productiviteit, meer tijd en meer omzet, kom je vaak heel snel uit bij de vraag: ‘Hoe krijg ik dat voor elkaar?’ Het is veel belangrijker de vragen ‘wat’ en ook vooral ‘waarom’ te beantwoorden. Als je weet wat je passie is en waarom je dingen doet, dan komt het hoe vanzelf. Passie is het innerlijke vuur dat je voortdrijft door een grootse liefde voor wat je doet in combinatie met je ‘why’, waarom je iets doet. Als je precies weet wat deze combinatie voor jou inhoudt,  zie je helder wat je moet doen om je doelen te bereiken en weet je hoe je dat moet doen. Productiviteit komt als het ware vanzelf.

Schrijf je nu in voor de online-training de 7 stappen naar meer productiviteit

Doelen stellen

Om productief te werken, meer rust te hebben in je hoofd en meer tijd voor jezelf te hebben, is het van het grootste belang om glashelder te hebben wat je wilt bereiken. Je zult doelen moeten stellen. Doelen werken als een soort navigatiesysteem. Door heel helder in te voeren waar je naartoe wilt, kom je daar uiteindelijk ook uit. Typ je zomaar wat in, dan raakt je navigatiesysteem de kluts kwijt en raak je verdwaalt. Zorg er daarom voor dat je doelen glashelder zijn, zodat je precies weet waar je je tijd aan moet besteden.

Inzicht creëren in je tijd

Nadat je het waarom en het wat duidelijk hebt voor jezelf en je doelen hebt bepaald, is het tijd voor actie zou je zeggen. Dat is niet helemaal waar. Om namelijk het optimale uit je tijd te halen, is het van essentieel belang dat je precies weet waaraan je je tijd besteedt. Waar besteed jij je tijd aan? Bewust dan wel onbewust. Wanneer ben jij op je best? Wanneer is er ruimte om actie te ondernemen en wanneer is die er niet? We overschatten de tijd die we ergens voor nodig hebben en we onderschatten de hoeveelheid tijd die we beschikbaar hebben. Samen gaan we aan de slag met het verkrijgen van dit inzicht en het inplannen van je tijd. Hoe verdeel en plan jij de 168 uur die je iedere week weer tot je beschikking hebt?

Hooghouden van alle ballen

Je wilt je doelen behalen en je bedrijf laten groeien, maar je worstelt met het vinden van een goede balans tussen je werk en je gezin en je hebt het gevoel dat je soms tekortschiet. Je wil het zó graag goed doen, dat je hierdoor jezelf, je eigen ambities en je eigen dromen en behoeftes steeds opzij zet (want dat komt wel weer als de kinderen wat ouder of zelfstandiger zijn). Tijd voor jezelf is wel je laatste prioriteit, ook al heb je hier eigenlijk enorm veel behoefte aan. Voor de buitenwereld lijkt het alsof je alles heel goed voor elkaar hebt. Maar voor jou voelt dat vaak heel anders. Vaak is het gewoon een kwestie van minder ballen omhoog houden. Of vraag hulp, zeg eens “nee” en bedenk dat het allemaal niet perfect hoeft.

Eenvoud creëren

Er zijn honderden onderzoeken over geschreven en ik denk dat je het ook wel weet, maar opruimen zorgt ervoor dat je daadwerkelijk beter met je tijd omgaat en productiever bent. Een opgeruimd huis en vooral ook een opgeruimde werkplek (inclusief mailbox) dragen in grote mate bij aan het behalen van je doelen en het besteden van tijd aan die dingen die belangrijk voor jou zijn. Je werkplek, je mailbox, maar ook je agenda. Dé drie dingen die je als girlboss altijd opgeruimd moet hebben om goed met je tijd te kunnen omgaan.

Succesgewoonten implementeren

Je hebt glashelder wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Je hebt er tijd voor gemaakt en je bent klaar om aan de slag te gaan. ‘Vanaf morgen ga ik het doen!’ Hoe vaak heb je dat al tegen jezelf gezegd? Doelen stellen, lijkt in die zin een beetje op goede voornemens aan het begin van het nieuwe jaar. We starten vol goede moed, maar als we niet oppassen haken we al na drie dagen af. Hoe zorg je er nu voor dat je gemotiveerd blijft en niet opgeeft? Zorg ervoor dat je gewoonten aanleert. Dan is het namelijk een stuk gemakkelijker om vol te houden. Om productief te zijn is het aanleren van een aantal succesgewoonten en routines van groot belang. Gewoonten en routines ontwikkel je door herhaling. Tot het handelingen zijn geworden die een automatisme zijn.

Lees ook: Hoe Je Door Te Plannen Productiever Bent. Je Doelen Behaalt.  Je Omzet Vergroot. Tijd Hebt Voor Je Passie En Het Najagen Van Je Dromen. Of Gewoon Eens Tijd Om Helemaal Niets Te Doen.

Dealen met gedachten

Wij vrouwen zitten nogal eens in ons hoofd. We worstelen met het oordeel dat anderen soms over ons hebben als werkende vrouw. Eigenlijk wil je je hier niets van aan trekken maar toch beïnvloeden deze meningen en oordelen van anderen je (enorm). Daarnaast hebben we soms een schuldgevoel. Dat we er niet genoeg zijn voor onze kinderen of ons gezin of omdat we onszelf of ons bedrijf voorop stellen. Ons leven is vaak het resultaat van onze gedachten en de beslissingen die we op basis van die gedachten nemen. De mening van anderen, onze overtuigingen, onze angsten en gevoelens beïnvloeden daarmee alles wat we doen (of juist niet doen). Waarom doe je soms níet wat je wél zou willen doen? Het zijn belemmerende gedachten die je tegenhouden te doen wat je werkelijk wilt.

Laat je niet gek maken

Deze zeven stappen zorgen voor meer focus en balans vooral in je bedrijf, maar ook in je leven in het algemeen. Stappen die zorgen dat je productief bent. Productiviteit kan ervoor zorgen dat je meer klanten binnen haalt, meer omzet genereert en meer tijd hebt voor datgene wat voor jou écht belangrijk is. Laat je vooral niet overweldigen of ontmoedigen. Misschien dat je niet alle onderdelen kan en wilt uitvoeren. Dat is oké. Neem alle stappen op het moment dat het voor jou goed voelt en als je er klaar voor bent. Sommige tips zijn meer op jou van toepassing dan anderen. Sommige tips passen bij jou en anderen niet. Kies diegenen die bij jou passen en waar jij mee verder kunt.

Maar ga in ieder geval wel aan de slag. Onderneem actie. Je moet wel een navigatiesysteem aanschaffen en er vervolgens iets op intypen om verder te komen. Wees niet bang om fouten te maken. Er is namelijk niets fout als je op weg bent in jouw zoektocht.

Wil je nog meer uitleg en hulp bij de bovenstaande 7 stappen? Misschien is de online-training de 7 stappen naar meer productiviteit dan iets voor jou. Deze training geef ik op 17 april aanstaande om 10.00 uur. Ik stel je bij iedere stap een paar vragen en ik geef je tips die je meer inzicht geven in jouw manier van productief werken. 

 


Leave a Reply

Your email address will not be published.