Gelukkig Nieuwjaar! Nee, ik ben niet gek geworden. Ik meen het oprecht als ik jullie een gelukkig nieuwjaar wil wensen. Dit is omdat ik van mening ben dat een kalenderjaar uit meerder nieuwe beginnen bestaat. Naast 1 januari  zijn ook 1 april en 1 september een nieuw begin. Ik werk daarom ook met meerdere doelen (goede voornemens) in verschillende periodes van het jaar. Je hebt de periode januari t/m maart waarin je doelen stelt voor het nieuwe jaar. Op 1 april stel je doelen voor de zomerperiode en op 1 september stel je doelen voor het laatste kwartaal van het jaar. Mede omdat september en oktober vaak de meeste drukke periodes van het jaar zijn (qua omzet en uren). Alsof iedereen ineens de eindsprint inzet. In combinatie met de vele ‘verplichtingen’ en ‘sociale activiteiten’ een hele goede reden om die periode eens goed na te denken over wat je allemaal wilt bereiken en of dit realistisch is. Hoe ga jij de komende maanden met je tijd om?

Goede voornemens

Tijdens de vakantie heb je vast allemaal nieuwe plannen gemaakt. Je hebt je misschien ook voorgenomen  om je niet meer zo gek te laten maken door je bedrijf werk en met alle drukte van de kinderen of anderen zaken die tijd van je vragen. Je hebt misschien jezelf beloofd écht meer tijd voor jezelf in te plannen, samen vaker eens wat leuks doen en je sport weer op te pakken. En misschien heb  je wel een lijstje gemaakt met dingen die er nooit van komen en die je nu toch echt eens moet gaan oppakken. Nu ga je het helemaal anders doen. Na de vakantie zou het allemaal gaan gebeuren. Goede voornemens (net als op 1 januari?).

De realiteit

Eenmaal thuis is de neiging groot om je weer volledig te laten opslokken door bergen was, boodschappen, de kinderen, de moeder van een vriendin die ziek is waardoor je je vriendin helpt, of welk excuus je dan ook in je hoofd bedenkt om niet te gaan doen wat je je had voorgenomen. Dag plannen, dag dromen. Ik denk dat we dit allemaal wel ergens herkennen. Op vakantie heb je – in de zon met een wijntje erbij – alle tijd om je leven weer eens vanaf een afstandje te overzien. Als het ware als een film. En op die vakantie bedenk je het nieuwe script hoe je wilt dat die film na de vakantie eruit komt te zien. Daar heb je dan op dat moment de regie. Probleem is echter dat je zodra je thuis bent in een hele andere scène terug komt en de regie weer volledig buiten jou lijkt te liggen. Dat is ook hoe je het gewend bent en hoe je het kent.

goede voornemens
Meer uitleg en tips vindt je in mijn boek: ‘Druk zijn is een keuze’

Van goede voornemens en doelen naar actie

Om je doelen of goede voornemens  in daadwerkelijke actie om te zetten heb je meer dan alleen geluk nodig. Geluk in de zin dat je niet meteen geleefd wordt. Op deze manier verandert er nooit wat. Jaar in jaar uit zie je jezelf op vakantie nieuwe plannen maken en dromen als-ooit-dan…, alleen in de praktijk komt er zelden iets van. Misschien lukt het je om het een poosje vol te houden, maar na een paar maanden is er niets meer van je plannen in je dagelijks leven terug te vinden. En dat frustreert. Wanneer en hoe kun je dat wél voor elkaar krijgen? Ik geef je 5 tips.

1.Krijg inzicht in je tijd

Om in actie te komen en tijd te kunnen besteden aan het realiseren van je goede voornemens zul je eerst inzicht moeten krijgen in of je überhaupt tijd hebt voor deze dingen. En daar zit hem vaak meteen het euvel waarom we goede voornemens niet volhouden. We hebben geen tijd of we laten onze tijd vollopen met onbelangrijke dingen.

Dit komt omdat we tijd niet, zoals bijvoorbeeld een kledingkast, niet zien als iets tastbaars. Van een kledingkast weet je: hij is zo en zo groot en dit is wat er ongeveer inpast. Begin je tijd dus als een kledingkast te benaderen. En dan niet in dagen van 24 uur, maar in een week van 168 uur. Geen tijd om twee uur per week te sporten? Je slaapt 56 uur per week, je werkt er 40. En dan vertel je mij dat je in de 72 uur die overblijft geen 2 uur kunt vinden om te gaan sporten?  Wat doe jij met die 72 uur die overblijft per week?

2.Inzicht in jezelf

Werk aan je doelen of goede voornemens op de momenten dat je het meest productief bent. Op de momenten en de tijden dat je het best in je vel zit. Bekijk het schema nu nog een keer. En stel jezelf de vraag: besteed ik tijd aan mijn doelen op de momenten dat ik het meest productief ben? Misschien weet je van jezelf wanneer je het meest gedaan krijgt. Zit je ’s ochtends vaker in een flow? Dan ben je waarschijnlijk dan het meest productief en gefocused. Besteed die tijd daarom aan je doelen. Op de momenten dat je minder gefocused bent en minder productief bent (na de lunch of ’s avonds)  doe je dingen die minder bijdragen aan je doelen en waarbij je minder gefocused hoeft te zijn: je e-mail, facturen maken, betalingen, de administratie, overleggen/afspraken, huishoudelijke taken enz.

3.Jezelf centraal stellen

Het is zeker haalbaar om je goede voornemens meteen bij thuiskomst na de vakantie in de praktijk te brengen, als je jezelf centraal durft te stellen. Die was blijft er wel. Om jezelf centraal te kunnen stellen hoef je volgens mij maar 1 drempel over. Ga af van het idee dat dit egoïstisch is! In het vliegtuig zet je toch ook als eerste je eigen zuurstofmasker op?

Zet jezelf centraal en schakel voor de dingen die niet bijdragen aan je doelen, die je energie kosten of waar je simpelweg niet goed in bent anderen in: vraag om hulp en doe niet alles zelf. De was doen: dient dat een van je na-de vakantie-voornemens? Eerlijk? Nee? Vraag jezelf dan: wie kan dit ook voor je doen? Probeer eens 1 week lang bij alles wat je doet eerst te denken: dient dit één van mijn doelen? Nee? Wie kan dit dan voor mij doen/ hoe kan ik dit anders doen. Hierin investeren gaat je veel moois opleveren!

‘Stel jezelf drie keer per dag de vraag: Ben ik productief of alleen maar actief? Ben ik dingen aan het doen of bedenken om andere, belangrijkere dingen (die me naar mijn doel brengen) te vermijden?’

4.Opruimen en deleten

Accepteer dat het onmogelijk is om alles wat je wilt doen in die kledingkast te proppen. Je hebt simpelweg maar 168 uur in een week en geen oneindige voorraad.  Misschien wel het belangrijkste inzicht dat je jezelf kunt geven, het is onmogelijk om alle ballen in de lucht te houden. Niemand kan al die ballen in de lucht houden en dat is ook niet nodig. Zet voor jezelf eens op een rijtje welke ballen je allemaal in de lucht houdt en welke je gerust mag laten vallen. Maak keuzes Welke ballen geven jou energie? En welke geven jou geen energie? Welke ballen kun je prima delegeren of laten voor wat het is? Maak keuzes! Kies bewust voor de ballen die voor jou belangrijk genoeg zijn om in de lucht te houden. Denk daarbij bijvoorbeeld eens aan de zware ballen, als je die laat vallen, zijn ze moeilijk weer op te rapen. Eén van die zware ballen voor mij is, mezelf. Als ik niet goed voor mezelf zorg en die bal laat vallen, kost het me enorm veel moeite en energie om die bal weer de lucht in te krijgen. Ga dus in je 168 uur dingen schrappen, opruimen en deleten. 

Wat ga je niet meer doen? Welke taken dragen niet bij aan je doelen en goede voornemens?

5.Plannen van je tijd

Om tijd te krijgen voor het behalen van onze doelen en goede voornemens moeten we er tijd voor maken. En die tijd is en blijft alleen beschikbaar als we hem ook plannen.  Maak daarom een planning niet alleen voor de komende 90 dagen, maar ook per maand, week en per dag (top 3).

Je tijd plannen is wederom het maken van keuzes. Maar hoe kies je nu waar je je tijd aan besteed? Gaat het voor jou een druk najaar worden?  Je brein zendt dan nu vast geruststellende signalen uit (mede door de rust van de vakantie). Komt goed! Gaat jou wel lukken! Valt toch wel mee! Vast dagen wegstrepen in je agenda staat je vast enorm tegen.  Wat je dan allemaal uit? Welke kansen gaan hierdoor aan je voorbij? Onbewust zoek je naar excuses om alles lekker open te houden. Om je doelen te verwezenlijken, moet je echter NU keuzes maken. Als je wacht tot ik je wel precies weet wat je te doen heb, is je agenda vast een stuk minder flexibel en komt er van je doelen en goede voornemens nog niets terecht. Bovendien werkt dat ad-hoc werken in de hand en daar wordt je zéker niet productief van.

Dus:  zet elke week  een dag dicht (of een paar uur per dag) in je agenda en streep twee hele weken weg om alleen maar te werken aan je doel. Is jouw agenda ook nog zo maagdelijk wit? Laat je niet foppen en houd rekening met al het werk dat er nog aan gaat komen. Maak elke maand een paar dagen afspraakvrij. En laat witruimte in je planning voor onverwachte zaken en dingen die niet lopen zoals je had verwacht.

Masterclass ‘Druk zijn is een keuze’

Wil jij je houden aan je goede voornemens voor het laatste kwartaal van dit jaar? Productiever werken? Een betere balans tussen werk en privé? Je doelen behalen door ze in te plannen? Meer focus? En meer tijd voor datgene wat voor jou écht belangrijk is? Meld je dan aan voor de Masterclass ‘Druk zijn is een keuze’ op 27 september. Daarin gaan we samen op een praktische manier aan de slag met jouw goede voornemens.


Leave a Reply

Your email address will not be published.