Een agenda is super handig om je dagelijkse afspraken op te zetten. Een planner gaat nog een stapje verder. Met een planner houd je data, afspraken, meetings, verjaardagen, deadlines en reminders op een overzichtelijke plaats bij elkaar. Het is mijn nummer 1 lifehack: in plaats van alles maar steeds proberen te onthouden (wat, laten we eerlijk zijn, onmogelijk is als je een ambitieuze vrouw bent) gebruik je je planner als een extern geheugen. Geen dubbele afspraken meer. Nooit meer te laat zijn. En nooit meer op het laatste moment je hele dag omgooien omdat je vergeten bent dat je vandaag een bruiloft had. Wat zou het toch heerlijk zijn als je je planner zou gebruiken dan als een plaats waar je je afspraken in opschrijft. Wat als je je planner nu ook zou kunnen gebruiken voor het bereiken van je doelen (zakelijk en privé). Ik heb goed nieuws! Dat kan. Als je verder leest, vertel ik je hoe. 

Meer focus? Kom in actie

Het is vast geen verrassing als ik je vertel dat een goede planning bijdraagt aan het creëren van je mooiste leven. Wanneer je alle onderdelen samenvoegt tot een groter geheel zal je productiever zijn en je doelen behalen. Bovendien zorgt een goede planning ervoor dat je je goed voelt.  Als je alles goed op orde hebt dan heb je meer zelfvertrouwen. Je kunt meer ballen in de lucht houden, je kunt meer hebben en je krijgt meer gedaan zonder dat je geen energie meer hebt. Zonder dat je last hebt van chaos in je hoofd weet je precies wat je moet doen.

Een goede planning is multidimensionaal proces, zeker als je bezig bent je mooiste leven te plannen. Je wilt niet alleen alle ballen in de lucht houden door je to do list af te strepen, maar ook balans tussen werk en privé. Je wilt tijd overhouden voor de dingen die er echt toe doen. Het is je doel om tijd voor leuke dingen vrij te maken: je gezin, familie en vrienden, je gezondheid en de dingen die je het allerleukste vindt om te doen. Dat is dé reden om je planning, of het nu je dagelijkse planning is of die van die maand, altijd met het stellen van doelen te beginnen.

Wat wil je bereiken?

Wanneer je begint met plannen om je doelen te bereiken, zou ik je aanraden om te beginnen met 90-dagen planning. Stel je zelf een doel voor de komende drie maanden. Die periode is kort genoeg om iets voor elkaar te krijgen, maar kort genoeg om niet overweldigd te raken en het eind in zicht te houden. Het is de strategie om ervoor te zorgen dat je in beweging blijft. Motivatie die je hard nodig hebt als je probeert grote dingen te doen. In het begin kan een 90 dagen plan ook nog best voelen als buiten je comfortzone. Maar dat zal altijd het geval zijn, je moet minstens een beetje bang van je eigen doelen worden. Doelen duwen je zo nu en dan uit je comfortzone, maar dat is wel hetgene wat je verder helpt. Zet dat oncomfortabel gevoel  aan de kant en houd dat prachtige einddoel in zicht.

Stap 1: Plan je 90 dagen doel

Wat zou jij graag over drie maanden willen bereiken? Wil je afvallen, een product lanceren, je omzet verhogen of je spaargeld verdubbelen. Wat je ook wilt bereiken, stel in ieder geval een doel dat  SMARTE (Specifiek, Meetbaar, Achievable, Realistisch, Tijdsgebonden en verbonden aan je Emotie) is. Nu je de finish hebt bepaald, kun je je aandacht richten op het plannen van de manier waarop je de finish gaat behalen. Je hebt daar je 90 dagen planner voor nodig.

Stap 2: Stel je maandelijkse doelen

Je maandplanning kun je op verschillende manieren gebruiken.

  1. Gebruik je maandelijkse planning om je deadlines en afspraken bij te houden. Zet al je belangrijkse afsrpaken en gebeurtenissen voor die maand op je planning. Gebruik dit maandelijkse overzicht om afspraken, deadlines, dagjes weg en vakanties zichtbaar te maken. Zorg ervoor dat je alle data uit je hoofd en op papier krijgt en dat je overzicht krijgt waar je nog ruimte hebt. Dit draagt op een aantal manieren bij aan het behalen van je doelen: je maakt geen dubbele afspraken, je kan dagen afstrepen en je kan realistische deadlines stellen.
  2. Gebruik je maandelijkse planning om balans te creeren tussen werk en privé. Het leven zou niet alleen maar uit werk moeten bestaan (hoe leuk je je werk ook vindt). Je hebt echt tijd voor jezelf nodig. Je maandoverzicht kan je helpen bij je inzicht te geven in welke werk-gerelateerde zaken eraan komen voor die maand en welke niet werk-gerelateerde afspraken je hebt. Heb je genoeg sociale afspraken de komende maand? Wanneer maak je tijd voor je eigen gezondheid? Welke plannen heb je voor de weekends? Wat zijn de persoonlijke doelen wil jij graag behalen? Welke items staan er op jouw bucketlist? Creëer een maandplanning voor de komende maand en krijg inzicht in waar je te weinig tijd voor vrijmaakt. Wanneer je dat weet, kun je actie ondernemen en er iets aan doen.
  3. Gebruik je maandplanning voor een ‘habit tracker’. Stel dat je er de gewoonte van wilt maken om iedere dag te schrijven. Hoe gemakkelijk is het dan om je maandelijkse planning om te zetten in een tool om je gemotiveerd te houden en je te inspireren. Streep iedere dag af die waarop je je gewoonte hebt volgehouden. Je mag natuurlijk ook aan de slag met een sticker en ster of iets anders. Voor je het weet heb je een hele serie van streepjes of kruisjes. Het wordt dan steeds moeilijker om de serie te onderbreken. Zonde van die serie. Voor je het weet is iets echt een gewoonte geworden.

Stap 3: Plan je week

Nu je je maandplanning op orde hebt, kunnen we verder gaan met je weekelijkse plan. In de planning staat alles wat je zou moeten doen om je doelen te behalen voor de komende week. Begin elke week met het noteren van alle belangrijke data en afspraken voor die week. Vul dit aan met to do’s en taken. Zet er zoveel mogelijk achter hoe lang je er mee denkt bezig te zijn. Houdt je weekplanning de rest van de week bij de hand, zo dat je je afgehandelde taken kunt afstrepen en je voortgang kunt bijhouden.

Stap 4: Plan je dag

Nu je hebt bedacht wat je de komende week moet gaan doen om je dichter bij je doel te brengen, is het het tijd voor het maken van een dagplanning. Maak aan de hand van je weekplanning iedere dag een top-3 van de prioriteiten die die dag gedaan moeten worden. Haal het meeste uit je dag door aan iedere dag een bepaalde hoeveelheid tijd toe te kennen. Zo krijg je meer gedaan én je weet of iets überhaupt in je planning past.Vergeet ook niet iedere dag op te schrijven waar je dankbaar voor bent en welke successen je hebt behaald.

Begin met plannen en leef je mooiste leven

Plannen is essentieel om productief en succesvol te kunnen zijn. Je krijgt betere resultaten als je op meerdere niveaus plant. Plan dus voor de komende 90 dagen en maak een maandplanning, weekplanning en dagplanning. Je zult zien dat je dan doelen gaat behalen. Je krijgt meer focus en je productiviteit schiet omhoog. En vergeet ook de witruimte niet. Want niet alles in het leven laat zich plannen, vooral de mooiste dingen in het leven niet.

90 dagen planner

 

Heb jij last van een overweldigd gevoel, gebrek aan focus, te veel (to do) lijstjes en een gevoel van twijfel of je je doelen wel zult behalen? Dan is mijn 90 dagen planner zeker iets voor jou! Ik geloof erin dat alles mogelijk is and dat met een goed planningssysteem jij je eigen toekomst kan creeeren. Het gaat niet om de mooiste planner of het opschrijven van je goede voornemens op 1 januari. Het gaat om het stellen van doelen en je mooiste leven leven! Ik wil je helpen om stress te verminderen door je doelen op te delen in kleinere doelen. Ik snap wat het is om je focus te verliezen en niet te weten hoe je visie er precies uit ziet. Dat is waarom ik dit systeem heb ontwikkeld. Download nu mij 90 dagen planner en ontvang er een 5-daagse e-mailworkshop helemaal GRATIS bij zodat je direct aan de slag kan met jouw plan voor de komende 90 dagen!

 

 


Leave a Reply

Your email address will not be published.