Als mensen horen dat ik professional organizer ben, krijg ik vaak de opmerking: ‘dan zal het bij jou in huis wel heel opgeruimd en schoon zijn’. Ook denken mensen vaak dat ik nooit ergens te laat kom. Mijn huis is inderdaad vrij opgeruimd en schoon en ook aan te laat komen heb ik een grondige hekel. Maar heeft dit te maken met mijn werk? Volgens mij niet. Het bevestigd voor mijzelf eigenlijk alleen maar dat ik de juiste prioriteiten stel. Ik voel me het meest prettig in een huis dat opgeruimd is, dus zorg ik er ook voor dat dat zo is. Echter, schoon is het bij mij niet altijd. Simpelweg omdat ik het niet belangrijk genoeg vindt. Ik ben dus altijd op zoek naar manieren op je huis aan kant kunt krijgen. Ik deel vandaag een aantal van mij tips met je. 

Je huis aan kant betekent prioriteiten stellen

Het schoonmaken van mijn huis vind ik echt niet belangrijk. Ik doe het liefst zo min mogelijk en besteed het liefst zoveel mogelijk uit. Niet omdat ik er geen zin in heb (ok, een klein beetje tegenzin heb ik wel eens), maar vooral omdat ik mijn veel liever aan andere dingen besteed. Mijn gezin, mijn bedrijf, het behalen van mijn doelen en alle dingen waar ik ontzettend van hou. Ik kies er dus voor om mijn prioriteiten te stellen en minder tijd te besteden aan het opruimen en schoonhouden van mijn huis. Maar ondanks dat mijn huishouden en het schoonmaken van mijn huis niet mijn prioriteit zijn, is het bij mij thuis altijd redelijk opgeruimd en over het algemeen schoon en prettig om in te wonen. Een huis moet je onderhouden op een manier die voor jou en je gezin acceptabel zijn. Jouw versie van acceptabel kan dan ook heel anders zijn dan die van mij. Ik denk dat de mate waarin je je prettig voelt in je huis, bijdragen aan hoe je omgaat met je tijd. Ik ben er dan ook heilig van overtuigd dat er een middenweg is tussen compete chaos en een pinterest perfect huis.

huis aan kant

Routines om je huis aan kant te krijgen

Om te voorkomen dat je heel lang bezig bent met opruimen en schoonmaken is het van groot belang bepaalde routines in te voeren. Ik schreef er al eerder een blog over. Door iedere dag een paar minuten te besteden aan het opruimen en schoonmaken van je huis, heb je de hele week een net huis. De vervelende klussen als het doen van de was of het inruimen van de vaatwasser zullen onderdeel van je routine worden en daardoor minder vervelend. Als je je overweldigd voelt en niet weet waar je moet beginnen, vergeet dan alles wat je al weet over het schoonhouden van je huis. Het is niet meer dan normaal dat je niet van opruimen en schoonmaken houdt. Dit komt omdat je je huis waarschijnlijk de controle hebt laten overnemen. Je reageert op alles wat voorbij komt in plaats van dat je vooruit denkt. Je zit in de reactieve modus in plaats van de proactieve modus.

huis aan kant

Dagelijkse Taken

De vraag is hoe je verandering brengt in die reactieve modus en weer de controle over je huis terug krijgt. Eigenlijk is dit heel simpel. Besteed dagelijks tijd (15 minuten) aan het opruimen en schoonhouden van je huis. Door iedere dag dezelfde taken uit te voeren heb je je huis in de basis al iedere dag op orde. Deze dingen moet je onder de knie krijgen. Als ze eenmaal in je systeem zitten zullen ze automatisch gaan en hoef je er niet meer over na te denken. Je moet even geduld hebben, maar vertrouw erop: dat gaat gebeuren. Iedere dag doe je de volgende vijf taken:

  1. Je bed opmaken
  2. De vloer vrijhouden
  3. Alle oppervlakten vrij en schoon houden
  4. Alle items die ergens liggen waar ze niet horen (rommel) opruimen
  5. Een planning maken

huis aan kant

Wekelijkse Themadagen

Om te ervaren dat een dagelijkse routine werkt, zul je het zelf moeten ervaren. Naast de dagelijkse routine werk ik ook altijd met themadagen. Iedere dag van de week besteed ik een klein beetje aandacht aan een deel van mijn huishouden. Door dit systeem hou ik alles zo simpel mogelijk. Er gaat geen tijd verloren omdat ik moet nadenken wat er die dag moet gebeuren of over wat er vies is. Ik besteed iedere dag 10 tot 15 minuten aan het thema van die dag. Ik heb het vaak druk, dus ik zorg er in ieder geval altijd voor dat ik niet meer tijd besteed dan noodzakelijk.

Maandag – De badkamer. 

Iedere maandag maak ik mijn toiletten en de badkamer schoon. Ik ben daar dan ongeveer 15 minuten (maar vaak minder) mee bezig. De vloer van de badkamer doe ik dan niet, die komt op woensdag aan de beurt. Dat scheelt op maandag nl. veel tijd. Ook heb ik beneden en boven schoonmaakmiddelen klaar staan. Scheelt weer heen en weer slepen.

Dinsdag – Stoffen. 

Op dinsdag besteed ik tijd aan het stoffen van alle kamers. Dit kost mij hooguit 10 minuten. Simpelweg omdat ik door iedere dag op te ruimen niet veel spullen heb liggen die stoffig kunnen worden. Als je je spullen opruimt en alleen die dingen in het zicht houdt die je het allermooist vindt, ben je veel minder tijd kwijt aan het stoffen. Omdat stoffen niet veel tijd kost, is dinsdag ook de dag dit ik mijn was vouw, opberg en strijk (vaak maar 1 of 2 items).

Woensdag- Vloeren. 

Op woensdag heb ik wat meer tijd. Woensdagen zijn voor het schoonmaken van alle vloeren. Voor de bovenverdiepingen betekent dat alleen stofzuigen. Beneden stofzuigen en dweilen. Hier ben ik in totaal ongeveer 30 minuten mee bezig. Een ook hier geld: door dagelijks je vloeren vrij te houden, kost het je geen extra tijd.

Donderdag – Keuken. 

Iedere dag haal ik een doekje over het aanrecht en houden we de vaat bij, maar de echte grotere schoonmaakklussen in de keuken worden op donderdag gedaan. Denk bijvoorbeeld aan het schoonmaken van de inductieplaat, de oven of het doorspoelen van het espressoapparaat.

Vrijdag – Klusjesdag. 

Door de week heen blijven er allerlei klusjes liggen die ook gedaan moeten worden in het huishouden en die niet passen in de een van de themadagen. Dit heb ik opgelost door op vrijdag een half uur te nemen en daarin alle klussen te doen die nog gedaan moeten worden in het huishouden. Op vrijdag heb ik vaak niet veel energie (want eind van de week) en door een paar verschillende kleine dingen te doen, heb ik toch het idee dat ik heel veel gedaan heb en dat geeft een goed gevoel.

Zaterdag – Wassen. 

Wassen draaien, laten drogen (ik heb geen droger), zoveel mogelijk direct opruimen. Zaterdag wasdag. Gelukkig doet de wasmachine het zware werk. Omdat ik op zaterdag toch de was heb draaien, verschoon ik ook meestal de bedden. Dan kan het beddengoed ook direct gewassen worden.

Zondag – Uitrusten, Reflectie en Planning. 

Op zondag is mijn hele huis aan kant en doe ik helemaal niets in het huishouden. Ik besteed deze dag aan mijn gezin en gebruik hem om even bij te komen en uit te rusten. Daarnaast kijk ik terug op mijn week (hoe verliep mijn planning?, wat heb ik niet kunnen doen? wat kan ik anders doen? enz.) in mijn Zondagse Reflectiemoment. Ten slotte besteed ik ongeveer 20 minuten aan het maken van een planning voor de week die komen gaat.

 

Wil je meer tips en tricks over hou je in de helft van de tijd je huis aan kant krijgt? Op 28 juni om 20.00 uur geef ik samen met Patricia van Andel een GRATIS Life Event. Zo veel mogelijk resultaat, met zo min mogelijk inspanning. Dat is waar het om gaat in tijdens dit Life-Event. Ons gezin, het huishouden en ons werk eisen enorm veel tijd op en het blijkt vaak een hele opgave om alle ballen in de lucht te houden. Wij denken dat een makkelijk en comfortabel leven – in tegenstelling tot wat veel mensen denken – voor iedereen vrij eenvoudig te bereiken is. Het is een stuk minder moeilijk dan het lijkt. Tijdens dit Life Event delen we hoe wij dat hebben gedaan en hoe jij dat ook kunt doen.

Ja, ik ben erbij!

Leave a Reply

Your email address will not be published.