Opruimen voor HSP’s: 3 tips

HSP

Vandaag wil ik een heel persoonlijk verhaal met jullie delen. Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik ben een Hoog Sensitief Persoon (HSP). HSP’s zijn gevoelig voor prikkels van buitenaf. Dus ook voor rommel om zich heen. Ik wil daarom met je delen hoe je er als HSP voor zorgt dat je minder prikkels om je heen kunt creëren door op te ruimen.

Wat is een HSP?

1 op de 5 mensen is HSP. Dit betekent dat deze persoon gevoeliger is voor indrukken en prikkels dan gemiddeld en hij/zij merkt meer details en signalen op. Het is geen stoornis, geen psychische aandoening, maar gewoon een verzameling van karaktereigenschappen. Ik vind het een hele positieve eigenschap om te bezitten, ik pik namelijk veel vaker kleine details op dan anderen en ook in mijn werk is het erg handig, want de behoefte aan structuur heb ik van nature al in me. Maar het heeft soms ook een keerzijde. Door mijn gevoeligheid kan ik me dus druk maken over de kleinste dingen, maar niet iedereen snap dit. Ze zien die details niet die ik wel zie.Soms heb ik momenten dat ik me heel alleen voel en onbegrepen voel. Dat is met name bij het opruimen van mijn huis.

Wil je ook weten of je HSP bent? Doe de test.

Waarom is een opgeruimd huis zo belangrijk voor een HSP?

Een HSP houdt vaak van orde en netheid en alles op zijn plaats. Ik kan er bijvoorbeeld in huis helemaal gek van worden als ik overal rommel zie liggen of als iets (in mijn ogen) niet op z’n plek ligt. Ik blijf maar opruimen en schoonmaken en het lijkt nooit klaar te zijn. Want als ik de éne ruimte of plek heb opgeruimd heeft mijn zoon of man in de andere ruimte al weer rommel gemaakt. Soms is dat enorm frustrerend en wordt ik er moedeloos van. Een minder gevoelig persoon, waar mijn man er één van is, helemaal niet waar ik me nou zo druk over maak. Hij ziet die rommel die ik overal zie helemaal niet.

Rommel in mijn huis kan soms leiden tot enorme chaos in mijn hoofd en kost mij enorm veel energie. Als ik thuiskom na een dag werken en de krant en een stapel post op tafel zie liggen, speelgoed van mijn zoon op de grond aantref, schoenen die rondslingeren, ja dan kan ik van het ene op het andere moment enorm geïrriteerd zijn. En afwas op het aanrecht, daar kan ik dus helemaal niet tegen. We hebben toch een vaatwasser! Ik beleef dit soort dingen als het feit dat het een enorme bende is in huis. Mijn man vindt het echter heel normaal en het stoort hem totaal niet. Als het niet opgeruimd is in huis, kan ik me ook niet ontspannen. Ik begin dan als een gek alles op te ruimen en ondertussen mopper ik op mijn man. En die voelt zich dan ook gekwetst (terecht).

 Wil je meer lezen over HSP? Dit boek is een echte aanrader.

Overprikkeling van een HSP

Die momenten dat ik als een agressieve tornado door het huis ga, beperken zich gelukkig (tenminste in mijn ogen, maar als je dit echt wilt weten moet je bij mijn man zijn). Ik heb die momenten vooral als ik overprikkeld ben, stress ervaar, moe ben en veel aan mijn hoofd heb. De oplossing is eigenlijk heel simpel: overprikkeling voorkomen. Maar ook als ik minder prikkels heb, veroorzaakt rommel juist vermoeidheid en stress. Simpelweg omdat die rommel voor mij voor overprikkeling zorgt. Hoe voorkom ik nu dat er teveel rommel ontstaat. En rommel is voor mij een relatief begrip. Ik bedoel er de spullen mee die mij niet meer ondersteunen en (onbewust) energie vreten. Hieronder mijn tips:

1.Zorg voor balans

Ten eerste is het voor mij heel belangrijk dat de hoeveelheid spullen om mij heen in balans is. Te veel spullen zijn niet goed, maar bij te weinig spullen voel ik me ook niet fijn. Deze balans is lastig te omschrijven, want ik denk dat die voor iedereen anders is. Ik zou me bijvoorbeeld niet prettig voelen in een half leeg en steriel wit huis, terwijl andere HSP’s zich daar juist heel fijn bij voelen. Ik bewaar de balans door regelmatig tijd vrij te maken voor het opruimen van een bepaalde plaats in huis. De ene keer is het mijn kledingkast, dan weer de kamer van mijn zoon en de andere keer een keukenla. Afgelopen week had ik bijvoorbeeld enorm de behoefte om een grote kast op onze zolder helemaal op te ruimen. Meestal voel je vanzelf wel wanneer je de behoefte hebt aan het opruimen van een bepaald deel van je huis.

HSP

2. Leg al je spullen op een vaste plek

Ten tweede is het voor mij heel belangrijk dat al mijn spullen een vaste plek hebben en dan nog het liefst alle spullen van dezelfde categorie bij elkaar. Die vaste plek is voor mij heel belangrijk. Als HSP ben ik heel erg van de details, en ik weet dan ook exact waar elk item in mijn huis zich bevindt. Als ik tijdens het opruimen dus dingen tegen kom die niet op hun plek liggen, is het erg belangrijk ze daar meteen terug te leggen. Dat die plek soms niet heel logisch is voor anderen, daar kwam ik laatst achter toen mijn man de pindakaas zocht en als antwoord kreeg: ‘op de plek van de pindakaas natuurlijk!’. Voor mij een enorm logisch antwoord. Mijn man schoot er geen ene fluit mee op. Deze vaste plekken zijn voor een HSP echter wel van groot belang. Ze zorgen ervoor dat je geen prikkels binnen krijgt.

3. Besteed er iedere dag aandacht aan.

Als derde is het enorm belangrijk om iedere dag je huis bij te houden. Hoe meer rommel hoe meer energie het kost. Zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk meteen opruimt. HSP’s hebben er enorm veel baat bij om spullen dezelfde dag meteen nog op te ruimen. Ruim dus meteen op.  Doe overbodige spullen in huis zo snel mogelijk weg.  Na het eten haal ik bijvoorbeeld meteen de tafel leeg (niet alleen de borden en pannen, maar we ruimen ook alle andere spullen van tafel die er niet horen) en na het moment dat ik mijn zoon in bed heb gelegd loop ik nog een rondje door het rest van het huis om te kijken of er nog iets niet op z’n plek ligt. Dan weet ik zeker dat ik de volgende dag bij het opstaan wakker wordt in een opgeruimd huis. En het ’s ochtends opmaken van mij bed is ook van groot belang. Een niet opgemaakt bed kost me echt bakken energie!

Ben jij ook HSP en heb je ook je eigen methoden om geen energie te verliezen door rommel? Laat het hieronder weten!

Vond je mijn blog interessant en heb jij als HSP ook behoefte aan minder stress? Wil je er verder over doorpraten? Neem dan contact met me op. Misschien dat we een inspiratiesessie kunnen inplannen. 

Leave A Response

* Denotes Required Field