De afgelopen week heb ik een paar keer een Q&A gedaan en de vraag die ik dan vaak krijg is: hoe houdt je je leven een beetje georganiseerd als werkende moeders? Hoe kom ik ’s ochtends heel de deur uit in een stuk en op tijd? Hoe krijg ik een balans tussen werktijd en tijd voor mij gezin of balans in mijn leven?

Ik zal hier heel erg eerlijk over zijn. Ik heb het concrete antwoord op deze vragen ook niet. Simpelweg omdat het leven altijd tussendoor komt. Hoe goed je alles ook plant en organiseert er gebeuren als je kinderen hebt altijd onverwachte dingen. De opvang belt onverwacht met de vraag of je je zieke kind wilt ophalen. Je hebt een lekke band. Starbucks heeft geen sojamelk meer voor mijn chai tea latte (en dat is écht een ramp!). Je begrijpt het – life happens.  En of je nu in loondienst werkt, ondernemer bent of thuisblijfmoeder bent. We zijn allemaal werkende moeders en we hebben allemaal maar 168 uur in een week. En daar moeten we het mee doen. Maar ondanks dat, kan ik wel zeggen dat de sleutel voor mij en mijn gezin zit in het routines, opruimen en een dagelijkse structuur.

Misschien ben jij wel een moeder die alles tot in de puntjes geregeld heeft. Je voorraadkast is netjes en georganiseerd met gelabelde IKEA bakken. Al je kleren zijn netjes gevouwen en opgeborgen in je kast en gesorteerd op kleur en naar seizoen. Geweldig! Maar hoe zit het met je dagelijkse organisatie skills? Hoe kom jij de dag door met een gestructureerde planning en to do lijst? Hier mijn tips voor het organiseren van je super drukke dagelijkse leven als een werkende moeder. 

Bereid dingen de avond van te voren voor

Er werkt niets beter dan de dag goed te beginnen dan naar bed gaan met het gevoel dat alle details voor de volgende dag zijn geregeld. Ik wordt er in ieder geval energieker van wakker in plaats van gehaast en gestressed. Ik weet ook zeker dat een goede voorbereiding de dag ervoor de dag van alle werkende moeders beter laat verlopen. Het zorgt in ieder geval voor een goede start.

  • Leg alle spullen van de kinderen klaar – zorg dat alle briefjes en formulieren zijn ingevuld en dat de tassen voor de volgende dag klaar staan. Creeer een landingsplaats waar je alles neerzet wat mee de deur uit moet. Voor mij is dat een kastje in de hal bij de voordeur. Mijn tas, de schooltas van mijn zoon en alle andere dingen die de volgende dag mee moeten staan hier, zodat je zo kan meepakken als je de deur uit gaat.
  • Doe een opruimsprint – mijn kind gaat rond 19.00 uur in bad. Om 18.45 doen we een kleine opruimsprint in de woonkamer. Al het speelgoed wordt opgeruimd, de keuken wordt schoon gemaakt en de vaatwasser draait. Ik krijg mijn kind aan het opruimen door er een opruimliedje bij te zingen of er een wedstrijd van te maken. Dit doen we 10 minuten en daarna gaan we naar boven. Alles wat nog niet opgeruimd is, ruim ik op als hij in bad zit. Ik leg dan ook alvast zijn outfit voor de volgende dag klaar.
  • Maak een takenlijst voor de volgende dag – deze gewoonte geeft me enorm veel energie en zorgt ervoor dat ik productief ben. In plaats van met stress wakker te worden nadat ik allemaal heb bedacht wat ik die dag allemaal moet doen, kijk ik gewoon in mijn planner om te zien wat ik allemaal moet en ga doen. Ik heb altijd een lijstje met 3 prioriteiten die moeten gebeuren en een aantal dingen die leuk zijn als het gebeurd, maar die geen prioriteit hebben. En dan zijn er natuurlijk alle afspraken die je die dag hebt. Deze planning maak ik altijd voor ik naar bed ga.

Lees ook: Hoe doet ze dat? Hoe combineer je als business mom werk en privé.

Haal het meeste uit je dagelijkse activiteiten

Laten we eerlijk zijn, hoe goed we als werkende moeders ook vooruit plannen en ons leven organiseren, we weten nooit wat de dag ons zal brengen. Ik geloof echter wel dat we ons best kunnen doen en kunnen blijven proberen het gladjes te laten verlopen. De externe afleidingen zijn vaak een excuus om iets niet te doen. Laat ze dus voor wat ze zijn, je kunt er toch niets aan veranderen. Richt je op de dingen waar je wel invloed op hebt.

  • Doe je telefoon weg als je opstaat –  de meeste van ons gebruiken hun telefoon waarschijnlijk als wekker. Het is dan heel gemakkelijk om meteen even op je telefoon te kijken als je opstaat. DOE DIT NIET! Zorg er eerst voor dat je rustig op staat. Ga douchen, drink een kop koffie of thee, neem je planning even door, lees rustig de krant of ga even mediteren. Als je gelovig bent kun je die tijd net na het opstaan gebruiken om te bidden of de bijbel te lezen. Het gaat erom dat je in ieder geval je telefoon weg doet. Geef je zelf even rust en de tijd om wakker te worden. Blijf even weg van alle informatie en e-mails die direct je dag overnemen en bepalen.
  • Implementeer een goede ochtendroutine die voor jou en je gezin werkt – Als je geen ochtendmens bent, kan een ochtendroutine ervoor zorgen dat je je niet direct overweldigd voelt. En ook als je wel een ochtendmens bent, kan een ochtendroutine je enorm helpen. Je wordt dan nl. wakker met het idee wat je kan verwachten en wat je moet doen, zonder er over na te hoeven denken. Ik heb nog steeds driftbuien ’s ochtends en niet iedere ochtend verloopt gladjes, maar het hebben van een routine maakt wel dat er een basis is om op terug te vallen. Je hebt dan het gevecht al half gewonnen. Dit geld vooral voor kleine kinderen (peuters en kleuters hebben veel baat bij structuur). Een ochtendroutine met kinderen zou er als volgt kunnen uitzien:
    • De kinderen worden wakker en gaan naar de wc.
    • Mama maakt het ontbijt klaar en zet de tv aan (zodat je zelf daarna even tijd hebt om je klaar te maken)
    • De kinderen kleden zich aan, doen hun haar en poetsen de tanden.
    • Schoenen aan en de deur uit!
  • Neem pauzes – Geldt voor jou dat je je snel verveelt als je maar een ding hoeft te doen? Soms is het lastig om lang aan hetzelfde project te werken. Deel je dag daarom op in stukken en neem steeds een pauze tussendoor. Op die manier blijf je gefocused en raak je niet afgeleid. Met pauzes ben je veel productiever. Je moet bijvoorbeeld aan een groot project werken. Je gaat een uur aan het werk en dan neem je een kleine pauze om even naar de wc te gaan of even wat te drinken. Doe in ieder geval even iets heel anders dan waar je mee bezig was. Ga daarna weer aan het werk voor een uur.

Lees ook: 12 Timemanagement Tips voor Bussinessmoms

Een laatste tip …

Ga op zoek naar een planner en een systeem dat hij jou past. De perfecte planner vinden is goud waard. Ik ben zelf enorm van van Flowplanners, de Erin Condren Planner en Daydesigner, maar misschien is er wel een andere planner die goed bij jou past. Ik ben van het plannen op papier, maar misschien werkt digitaal voor jou wel beter. Echter, door dingen fysiek op te schrijven werkt vaak wel veel beter door dingen te verwerken, ordenen en organiseren. Het gaat er vooral om dat je een systeem gebruikt dat bij jou past.

Ik ben benieuwd welke tips jij hebt om je drukke dag een beetje door te komen zonder al te veel kleerscheuren. Laat je reactie hieronder achter.

Wil je nog meer tips? Download dan mijn gratis e-book Timemanagment Voor Moeders. Met 30 praktische tips om je leven te organiseren, je huis op te ruimen en tijd voor jezelf te vinden

Ja, ik wil het e-book!

Leave a Reply

Your email address will not be published.