De zomervakantie is bijna weer voorbij (afhankelijk van waar je woont) maar een ding is zeker: als de kinderen weer naar school gaan zien je dagen er weer anders uit dan ze nu doen. Daarom dacht ik dat het misschien leuk was om deze week een paar timemanagement tips met je te delen die voor mij heel goed werken. Ik pas ze zelf al jaren toe en adviseer ze ook aan veel van mijn klanten, dus ik hoop dat ze ook jou in het laatste kwartaal van dit jaar veel stress en tijd besparen. 

  1. Als je van plan bent tijd te verspillen, doe dit dan aan het eind van de dag in plaats van aan het begin. Bewaar Instagram, Facebook, Netflix en alle andere afleidingen die je er van weerhouden om belangrijke dingen gedaan te krijgen voor nadat je al je prioriteiten van die dag hebt afgehandeld. Laat het een beloning zijn voor je harde werken van die dag.
  2. Als je het nog een keer moet doen: creëer een routine en maak gewoontes.Ik zou ook wel willen dat de was niet meer zou terugkomen en dat e-mail zichzelf afhandelde, maar laten we eerlijk zijn, dat is geen optie. De was, huishoudelijke taken en nog veel meer zullen nu eenmaal onderdeel van je leven blijven. Dan kun je maar beter zorgen voor een goede routine. Bijvoorbeeld, ik doe mijn was op zaterdag, dan kan het zondag drogen, zodat ik op maandag de was kan vouwen, strijken en opruimen. En de kans is ook groot dat je vaker dan één keer in je leven op vakantie gaat. Dan kun je maar beter een inpaklijst hebben. Laat jij een uitnodiging voor een feestje eerst dagen of zelfs weken ronddwalen in huis of op het prikbord hangen? Leer jezelf de gewoonte aan de afspraak meteen in je planner te zetten.
  3. Zorg voor een goede planner of planner printables en maak de avond van te voren een goede dagplanning. Zorg dat je iedere dag bij het opstaan weet wat je moet doen. Hetzelfde geldt overigens ook voor je weken en maanden.
  4. Doe één keer per week boodschappen. Bedank van te voren wat je de hele week wilt gaan eten (plan je maaltijden) en maak een boodschappenlijstje voor de hele week. Dit zorgt ervoor dat je niet meer hoeft na te denken wat je die dag gaat eten én het bespaart je tijd met het doen van boodschappen. Je hoeft namelijk maar één keer naar de supermarkt in plaats van 4 of 5 keer per week.
  5. Kook vooruit. Maak je soep of pastasaus? Maak gelijk 2 of 3 porties tegelijk en vries de rest in. Op die manier heb je een makkelijke (maar wel gezonde) maaltijd in de vriezer liggen op dagen dat je minder tijd hebt om te koken. Ook kun je op bepaalde dagen als je meer tijd hebt, maaltijden vooruit koken, zodat je ze op drukke momenten alleen nog maar hoeft op te warmen.
  6. Maak een lijstje met favoriete maaltijden. Bedenken wat je nú weer moet gaan eten kan je veel frustratie geven (ik vind het af en toe enorm lastig). Maak daarom een lijst van ongeveer 30 maaltijden die je gezin lekker vindt. In principe zou je daar dan ongeveer een maand mee vooruit kunnen. En de volgende maand herhaal je de recepten gewoon weer. En themadagen werken overigens ook heel goed. Bij ons is dinsdag altijd pastadag, zaterdag is brooddag en op zondag eten we heel vaak patat met sla.
  7. Houdt iedere drie maanden een grote opruimactie. Als je geen rommel hebt, hoef je er ook geen tijd aan te besteden om het op te ruimen. Klinkt heel simpel en dat is het ook. Zorg er dus voor dat je regelmatig een opruimactie houdt in huis. Gooi alle spullen weg die je kapot zijn en die je niet meer gebruikt. Heb je dingen langer dan een jaar niet gebruikt: weg ermee!
  8. 2-minuten regel. Heb je taken in je huis die je binnen 2 minuten zou kunnen doen? Taken die je eigenlijk altijd laat liggen? Denk aan het openen en afhandelen van de post, het vouwen van de was, het beantwoorden van een e-mail of het in de vaatwasser zetten van vuile vaat. Als je deze taken op laat lopen tot een grote berg dan zijn ze veel minder leuk om te doen. Bovendien kosten ze je dan veel meer tijd. Doe deze taken dus METEEN!
  9. Elimineer taken. Vaak moeten we heel veel. En dan vooral van onszelf. We doen echter genoeg dingen die iets niet beter, mooier, leuker of gemakkelijker maken, maar die we vooral doen om het doen. Een soort bezigheidstherapie. Stop dus vooral met overbodige taken die nergens toe bijdragen. Bedenk dat het oké is om een verjaardagstaart niet zelf te bakken en hem in de winkel te kopen.. Als je sommige taken niet meer doet betekent dit niet dat je lui bent, maar gewoon dat je heel goed weet welke dingen er wél belangrijk voor je zijn.
  10. Delegeer taken. Wij als vrouwen willen alles graag op onze manier gedaan hebben. Maar gelukkig zijn er ook andere manieren die goed zijn. Als wij het doen hoeft het niet te per definitie te betekenen dat het goed is. Probeer dus taken los te laten en aan anderen te delegeren. Laat je partner of je kinderen ook eens iets doen. Geef een taak aan een collega of huur iemand in om het voor je te doen.

Door het toepassen van deze 10 geheimen heb ik meer tijd kunnen vrijmaken voor de dingen die ik écht belangrijk vindt en de doelen die ik graag wil behalen. Ik heb KwaliTIJD gemaakt van mijn tijd. Als jij nu ook wilt leren, schrijf je dan in voor mijn webinar op 4 september.

Wat is jouw geheim? Laat het hieronder in de comments achter.

 


Leave a Reply

Your email address will not be published.