Als ik vanuit mezelf mag spreken, dan weet ik dat het indelen van je tijd als moeder, of je nu thuisblijfmoeder of werkende moeder bent, best nog een hele kluif is. Probeer je je tijd efficiënt in te delen, ook dan kan je timemanagement nog best een gevecht zijn iedere dag. En gezien het feit dat mijn e-book timemanagement voor moeders in de afgelopen maanden al bijna 1000 keer is gedownload, ben je in ieder geval niet de enige moeder die regelmatig tegen een timemanagement probleem aan loopt. Naast het e-book, dat je inmiddels al hebt gelezen denk ik, daarom tijd voor nóg meer tips om je op weg te helpen. Hier komen ze….

Maak een planning

Het meest belangrijke element van goed timemanagement voor moeders, en zéker voor drukke moeders is plannen. Maak daarom minstens wekelijks (liefst elke dag) een planning en hou je daar zoveel mogelijk aan. Je zult zien dat je daar efficiënter van wordt en tijd creëert voor jezelf. De combinatie van werk en thuis is voor veel moeders een groot issue. Als je net als ik een goed voorbeeld hebt van een werkende moeder (je eigen moeder) heb je nog enigszins een idee hoe je het kunt combineren. Heb je geen vooorbeeld? Dan moet je het allemaal zelf zien uit te vinden en dat gaat helaas met vallen en opstaan. Wat in ieder geval helpt bij het maken van een goede planning is een regelmatig gesprek met je partner over wie, wat en wanneer doet!

Deel je tijd in en stel prioriteiten

Het lijkt ook wel of hoe ouder je wordt, hoe sneller de tijd voorbij gaat. Je staat op en voor je het weet zet je alweer het avondeten op tafel, ondertussen je afvragend wat je die dag nou daadwerkelijk hebt gedaan. Zeker nu social media binnen handbereik ligt verspil je al snel tijd door ‘even’ te Facebooken of een foto te delen op Instragram. Het is daarom belangrijk voor goed timemanagement voor moeders om voor jezelf te bepalen waar je wel en niet tijd aan wilt besteden. Stel prioriteiten. Stel dat doel in je achterhoofd een nieuw tijdschema voor jezelf op en ga dat uitproberen. Pas het al lerende tussendoor nog aan. Zet ook een tijdsindeling voor je zelf op en probeer je er voor minstens 30 dagen aan te houden. 

timemanagement voor moeders

 

Stel doelen voor jezelf bij het indelen van je tijd

Als je aan de slag gaat met het indelen van je tijd, is het verstandig om doelen voor jezelf te stellen. Wat wil je bereiken? Welke dingen vind je belangrijk om je tijd aan te besteden? Wat vind je leuk?
Schrijf je doelen op als je start en evalueer ze na een maand. Hier zijn  een aantal voorbeelden van doelen die je zou kunnen stellen:

  • Maak een dagelijks schema
  • Beperk het gebruik van social media
  • Maak een menu voor de hele week
  • Maak de taken af die je voor jezelf voor die dag had gepland
  • Speel iedere dag minimaal 20 minuten met je kinderen, zonder ergens anders mee bezig te zijn
  • Leer NEE zeggen
  • Neem iedere avond voor het slapen gaan het schema van de volgende dag door

5 tips om je doelen te behalen

Maar hoe zorg je er nu voor dat je je tijd een beetje in de hand houdt en je doelen ook daadwerkelijk behaald worden? 

  1. Maak dagelijks een to-do lijst. Wanneer je een to do lijst hebt, zul je merken dat je meer gefocused bent.
  2. Gebruik een agenda. Hou zicht op wat er gepland staat en wanneer je ergens naartoe moet. Je ziet in een agenda in een oogopslag of je tijd hebt of niet. Dit kan een digitale agenda zijn, maar ook een papieren. Welke zijn handig voor ons als moeders? Bekijk een aantal goede voorbeelden in mijn favorieten.
  3. Volg een dagelijks schema / een routine. Wanneer je voor jezelf een dagelijkse tijdsindeling maakt, zul je merken dat je eerder geneigd bent je eraan te houden.
  4. Doe je telefoon weg. Heel simpel, verdoe geen kostbare tijd door steeds op je telefoon te gaan zitten staren.
  5. Lees een boek waar je inspiratie van krijgt. Dit houdt je gefocused op het belang van timemanagement.

Zorg voor jezelf

Het is de kunst om tijd voor jezelf te vinden en goed voor jezelf te zorgen. Laat je kind(eren) een middag bij je partner, moeder of oppas en ga een middagje shoppen, naar de kapper, laat je nagels doen, ga wandelen op het strand of ga sporten. Deze momenten zijn onmisbaar om je accu weer op te laden en de wereld weer aan te kunnen. Lukt dit niet, pak dan rustmomenten thuis: als je baby even slaapt, lekker even met de benen op de bank met een tijdschrift en een kop thee of even relaxen in bad. Al liggen er 100 klussen op je te wachten, deze momenten voor Me Time voor jezelf moet je echt pakken. Je krijgt er meer energie van en kunt de wereld weer aan. Hetzelfde geldt voor gezond eten overigens!

Organiseer en ruim op

Je huis hoeft echt niet helemaal steriel en blinkend te zij (probeer dat maar eens met een peuter overigens!. Van de grond eten hoeft ook niet. Maar overzicht in je huis is wel heel erg belangrijk. Zorg er dus voor dat je huis opgeruimd en georganiseerd is. Zorg ervoor dat er niet overal spullen rondslingeren en houdt je oppervlaktes (de grond, tafels, het aanrecht) leeg van spullen. Orden ook je administratie. Besteed iedere dag 10 minuten aan het opruimen van je huis en voorkom dat je het overzicht verlies. Het klinkt afgezaagd, maar het is wel waar: een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Een groot onderdeel van je timemanagement voor moeders is dus opruimen en organiseren.

Timemanagement voor Moeders: de ochtend

  • Ben je niet zo’n ochtendmens? Stop je je kind en jezelf dan lekker s’ avonds in bad of onder de douche.
  • Sta een kwartier eerder op dan je kinderen (dan kun je even rustig wakker worden)
  • Leg ’s avonds kleding voor jezelf en je kind klaar of bedenk in ieder geval vast wat je zelf en je kind(eren) aan wilt trekken.
  • Is je partner nog thuis, spreek dan van te voren af wie er wat kan doen.
  • Smeer de boterhammen dan de avond van te voren
  • Zorg dat de spullen en tassen die je mee moet nemen voor je kind naar crèche, school, oppas tevoren klaar staat én natuurlijk die van jezelf.
  • Stel een maximumtijd in voor vertrek en bouw een beetje reserve in. Dan kun je nog inspelen op een poepbroek of spuugvlek of een kind dat toch nog even moet plassen.

Timemanagement voor moeders: de avond

  • Ga op tijd weg op je werk. Simpel, maar heel erg doeltreffend. Je loopt de rest van de avond niet achter de feiten aan
  • Maak afspraken met je partner over wie de kinderen haalt en wie er voor het eten zorgt.
  • Streef naar richttijd om samen te eten. Heb je een partner die laat thuis komt? Stel het eten niet uit met oververmoeide kinderen, maar start gewoon vast, je partner eet dan later wel.
  • Keep it simple. Bewaar ingewikkelde gerechten voor als je echt tijd hebt, maak liever eenvoudige maaltijden op de dagen dat je werkt, die gezond en gevarieerd zijn.
  • Hou een bedtijdroutine aan voor de kinderen. Zeker als ze moe zijn gaat alles dan nét een stukje gemakkelijker.
  • Plof lekker op de bank of ga sporten (zie Me Time)

Wil je hulp bij het verbeteren van jouw timemanagement voor moeders?

Wil je er wel mee aan de slag, maar heb je geen idee hoe? 
Vraag dan geheel GRATIS en vrijblijvend een inspiratiesessie aan bij mij! Via Skype of per telefoon neem ik dan contact met je op voor een 1 op 1 coaching van 30 minuten. Ik beantwoord daarbij al jouw vragen én ik geef je 3 persoonlijke tips voor nog meer rust, ruimte en overzicht in je huis en hoofd en help ik je verder op weg. Wil je meer informatie en/of meteen zo’n inspiratiesessie aanvragen? Klik dan op de button hieronder.

Ja, ik wil een inspiritatiesessie

 


Leave a Reply

Your email address will not be published.