10 Succesgewoonten Om Je Dag Terug Te Winnen

succesgewoonten

We zijn allemaal druk (daar gaan we het hierna NOOIT meer over hebben). Druk zijn is een keuze. We moeten iedere dag keuzes maken. Door dat we meer taken te managen hebben en meer activiteiten kunnen doen, zijn er steeds meer keuzes die we moeten maken. Maken we de verkeerde keuzes? Dan hebben we niet genoeg tijd om alle dingen die we willen doen in een dag te krijgen. We zeggen dan dat we het druk hebben, maar eigenlijk bedoelen we dat we onze dag verkeerd hebben ingedeeld. Ik wil je leren om de juiste keuzes te maken en je dag weer terug te winnen. Door te plannen en het aanleren van succesgewoonten. 

Alles in perspectief

Laten we eerst even een stapje terug nemen en alles in perspectief zetten. Wil je deze jaren later herinneren als de drukste tijd van je leven? Wil je later terugkijken en zeggen: “Als ik toen niet zo druk was geweest had ik x of y kunnen doen”. De realiteit is dat als je niet bewust met je tijd omgaat, het je leven overneemt en dat het overweldigend voelt. Het voelt alsof je geen controle over je tijd kunt hebben, maar dat is juist wel zo. Als professional organizer en productiviteitscoach is het mijn missie om jou te helpen een meer waardevol en georganiseerd leven te leiden. En dat is ook hetgeen waar ik je in dit blog mee wil helpen. Ik wil je helpen de controle over je tijd weer terug te krijgen. Ik help je met plannen, focus te vinden en je doelen te behalen.

De controle terug krijgen

Om de controle over je tijd terug te krijgen zijn er vier stappen nodig: visualiseren, identificeren, inchecken en reflecteren.

1.Visualiseren

Begin met het bedenken hoe jij wilt dat de door jouw gewenste dag eruit ziet. Hoe wil je dat jouw dag verloopt en wat wil je aan het eind van de dag behaald hebben? Visualiseer dit en schrijf dit op. Als je niet weet wat je wilt, hoe weet je anders wat je moet doen? We hebben allemaal een to do lijst van een kilometer lang, maar succesvol zijn betekent dat je heel goed weet wat je eerst moet doen en wat daarna. Om succesvol te zijn moet je ook vooral heel goed weten wat je niet moet doen. Doe niets wat niet bijdraagt aan je doelen en je prioriteiten.

2.Identificeren

Vervolgens identificeer je alle taken waarvan je denkt ze in een dag te kunnen realiseren om ervoor te zorgen dat wat jij uit je dag wilt halen ook realiteit wordt. Schrijf die taken op en maak een top-3 van de belangrijkste taken.

3.Inchecken

Check gedurende de dag je voortgang en pas aan waar nodig.

4. Reflecteren

Reflecteer op je dag voordat je naar bed gaat. Schrijf je successen op. Wat ging goed? Waar ben je dankbaar voor? Schrijf ook op wat je hebt geleerd en wat je de volgende dag anders zou kunnen doen.

Ik hoor je nu denken; ‘als ik dit ga doen en allemaal ga opschrijven, dan gaat me dat heel veel tijd kosten! En ik heb al zoveel te doen. Dan moet ik er nog een taak bij doen”. En velen van ons voelen zich inderdaad overweldigd door alles wat op ons bordje ligt. We worstelen allemaal met het effectief besteden van onze dag. Maar, ik weet zeker dat door de juiste planning, focus en organisatie jij je tijd ook terug kunt winnen. De key is het opschrijven.

Wil je meer leren over het plannen van je tijd en de voordelen ervan? Meldt je dan aan voor mijn gratis webinar Hoe Je Als Ambitieuze Moeder Door Te Plannen Meer Tijd Hebt Voor Jezelf op dinsdag 30 oktober om 20.00 uur. 

10 Succesgewoonten

Naast bovenstaande vier stappen (en vooral het opschrijven van alles) zijn er nog een aantal andere elementen die maken dat jij de controle over je tijd weer terug kan vinden. Door het aanleren van een aantal gewoontes is het mogelijk meer tijd te creëren in een dag. Tijd die je dan weer kunt besteden aan jezelf of degenen die het meest belangrijk voor je zijn.  Ik zal de top tien van dagelijkse gewoonten kort met je doornemen. Pak diegenen eruit die voor jou werken en die bijdragen aan jouw ideale dag. Ga ze uitproberen en kijk wat voor jou werkt. Dit zijn de 10 succesgewoonten:

10 succesgewoonten

Vroeg opstaan

Zorg ervoor dat je iedere dag een beetje vroeger op staat. Zelfs 10 tot 20 minuten eerder opstaan zorgt er al voor dat je je ’s ochtends niet hoeft te haasten en niet te laat komt. Vroeg opstaan betekent wellicht dat je de avond ervoor eerder naar bed moet. Of het betekent direct je bed uitgaan en niet op de snoozeknop drukken. Of het betekent dat je en slechte gewoonte moet afleveren en niet direct nadat je wakker wordt je telefoon moet checken.

Meer tijd in de ochtend zorgt voor een rustiger begin van je dag. Veel mensen die vroeg opstaan hebben tijd om te lezen, mediteren of sporten. Zelfs even rustig zitten met een kop koffie of thee kan zorgen voor een goede start. En als moeder zul je niet alleen die tijd voor jezelf enorm waarderen, ook je familie zal het merken en de rust waarderen.

Visualiseer het resultaat

Hoe wil je dat je dag eruit ziet? Neem iedere ochtend of op weg naar je werk een paar minuten tijd om na te denken. Bedenk waar je wilt zijn aan het eind van de dag en hoe je dat voor elkaar gaat krijgen. Wil je dichter bij een bepaald doel komen? Geef dan prioriteit aan het behalen ervan. Houd deze visie in gedachten en maak er je intentie van voor de rest van de dag: schrijf het ook op. Dit geeft je focus voor de rest van de dag en zorgt ervoor dat jij controle hebt over je tijd in plaats van andersom.

Maak een to do lijst

Maak voor iedere dag een planning. Wees echter wel realistisch over hoeveel je werkelijk in een dag gedaan krijgt. Het gaat je niet lukken om iedere dag een enorm lange to do lijst af te werken. Schrijf je to do’s dus op een aparte lijst op (ik noem dit altijd een master to do lijst). Door dingen op te schrijven heb je meer energie. Het kost je namelijk geen energie om je to do’s te onthouden. Iedere dag pak je je masterlijst erbij en kies je een aantal dingen om op te nemen in je planning. Om het allemaal efficiënter te kunnen doen kun je taken die hetzelfde zijn te ‘batchen’. Dit betekent dat je zonder afleiding gelijksoortige taken in bijvoorbeeld een half uur uitvoert. Denk bijvoorbeeld aan het afhandelen van je e-mail of het bellen van mensen. Plan deze half uurtjes in in je planner.

succesgewoonten

Geef prioriteit aan je gezondheid

Vaak is een van onze doelen gerelateerd aan onze gezondheid (afvallen, meer bewegen, gezond eten enz.). En dit zijn vaak ook de doelen die we niet behalen. De beste manier om je gezondheidsdoelen te behalen is simpelweg om de activiteiten die daaraan bijdragen ook in te plannen. Je wilt een afspraak die in je planner staat vast niet missen. De kans dat je naar de sportschool gaat is veel groter als je daar ook een afspraak van maakt.

Mealplanning is daarnaast ook een goede manier om met je gezondheid bezig te zijn. Stop met iedere dag te bedenken wat je gaat eten. Noteer voor iedere week wat je die week wilt gaan eten. Dit geeft overzicht, het kost je veel minder tijd en energie en als bonus voorkomt het ook ongezond eten omdat je op het laatste moment iets afhalen.

Maak een top-3

Schrijf iedere dag je top-3 van taken op. Welke drie taken zijn voor jou die dag het meest belangrijk. Welke drie dingen wil je doen om je dag succesvol af te sluiten. Vind je het lastig om te bepalen welke 3 taken die zouden moeten zijn? Bedenk dan dat je morgen ineens onverwacht op reis zou gaan. Wat zijn dan de 3 meest belangrijke dingen die je vandaag zou moeten doen voor je op reis gaat?

Begin!

Heel vaak krijg ik de vraag: ‘waar moet ik dan mee beginnen?’ of ‘wat moet ik eerst doen’. Ik geef dan heel vaak het antwoord dat dat niet uitmaakt en dat je gewoon ergens moet beginnen. Veel mensen raken dan geïrriteerd, maar het principe dat erachter zit is dat je juist door te beginnen in een flow terecht komt. Ongemerkt doe je dan veel meer dan verwacht en ga je door. Doe je dan ook nog eens je meest lastige taak als eerste (Slik de Kikker!), dan voel je helemaal de flow en ben je nog sneller geneigd nog meer te doen.

10 succesgewoonten

Maak ’s avonds een dagplanning

Als je de hele dag productief bezig bent geweest, vergeet dan niet ook vast vooruit te kijken. Neem voor je naar bed gaat even 15 minuten de tijd om een planning te maken voor de dag die gaat komen. Bekijk je afspraken, je to do lijst en maak een dagplanning. Op deze manier kun je met een leeg hoofd gaan slapen én kun je de volgende dag direct aan de slag.

Wees dankbaar

Door iedere dag op te schrijven waar je dankbaar voor bent, raak je in een positieve vibe. Hier kijg je energie van. Schrijf iedere dag minstens een ding op waar je dankbaar voor bent. Schrijf ook op wat er goed is gegaan die dag en wat je hebt bereikt. Vier je successen!

Unplug

Succesvol zijn betekent ook dat je weet wanneer je moet stoppen. Het betekent dat je weet wanneer je de boel de boel moet laten. Je weet dat het af en toe nodig is om op te laden en voor jezelf te zorgen. Het is noodzakelijk tijd besteden aan datgene wat je het liefste doet en met wie je dat het liefste doet. Probeer af en toe eens in het moment te leven. Ga uit eten, spreek af met vrienden, geniet van een glas wijn, ga wandelen, lees voor aan je kinderen of kijk je favoriete serie. Zorg dat je alleen daarmee bezig bent en doe niets anders. Dat geeft je energie en maakt dat je daarna weer energie kunt stoppen aan alle dingen die je wilt doen.

Zorg voor een goede nachtrust

Iedereen heeft een ander aantal uur slaap nodig. Ik zelf functioneer het beste met minimaal 8 uur per nacht. Bepaal eerst voor jezelf wat voor jou het beste is. En zorg er ook voor dat je die uren haalt. Plan het in! Wees consistent. Een goede nachtrust is essentieel om succesvol te zijn. Zonder goede slaap zal je de volgende dag minder efficiënt zijn en minder gedaan krijgen.

Succesgewoonten implementeren

Je kunt beginnen met het implementeren van deze succesgewoonten in je dag. En vergeet niet: begin klein! Voeg steeds kleine dingen toe aan je dag of zelfs een stap per week. Je gewoonten aanpassen kan in het begin lastig zijn, maar het wordt steeds gemakkelijker naarmate je het vaker doet en voor je het weet is het een gewoonte geworden. Je zult merken dat je dag steeds lekkerder loopt als je dagelijks, wekelijks en maandelijks dingen plant. Met maakt je energieker en gelukkiger en het zorgt voor minder stress.

Plannen geeft je tijd

Plannen is dé tool om te bereiken wat je graag zou willen doen en je doelen te bereiken. Het zorgt ervoor dat je je tijd weer terug krijgt en minder stress ervaart. Mijn online training KwaliTijd is daarom volledig gericht op het plannen van je tijd. Ik ben ervan overtuigt dat wanneer je je committeert aan het plannen van je dag je de controle over je dag terug zult krijgen en meer gedaan zult krijgen. Plannen zorgt voor productiviteit, efficiency en focus. Plannen draagt bij aan je succes en geluk. Een goed geplande dag zorgt ervoor dat je:

  • Focus krijgt
  • Prioriteiten kunt stellen
  • Een beter gevoel van tijd krijgt
  • Geen afspraken en belangrijke taken meer vergeet
  • Geen stress ervaart en toch alles gedaan krijgt
  • Meer tijd voor jezelf hebt

Wil je meer leren over het plannen van je tijd en de voordelen ervan? Meldt je dan aan voor mijn gratis webinar Hoe Je Als Ambitieuze Moeder Door Te Plannen Meer Tijd Hebt Voor Jezelf op dinsdag 30 oktober om 20.00 uur. 

 

JA! Ik wil graag meedoen

Leave A Response

* Denotes Required Field