Focus houden doe je zo. - Simple Organizing
focus houden

Focus houden doe je zo.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Een van de meest gestelde vragen aan mij als professional organizer?: hoe houd ik focus. Zonder focus ben je eigenlijk net als een auto waarbij het navigatiesysteem uit staat. Je kunt wel een bestemming intypen, maar je gaat er niet komen. Of je nu meer tijd wilt overhouden, je bedrijf wilt laten groeien, een marathon wilt lopen of meer balans in je leven wilt. Focus houden betekent dat je op je doel afgaat, zonder dat je wordt afgeleid. In dit blogartikel enkele tips over het houden van focus.

Multitasken bestaat niet.

Veel moeders zullen het herkennen: je staat te koken, ondertussen dek je de tafel, handel je een telefoontje af en dan vragen je kinderen ook nog om aandacht. Multitasken zou een typisch vrouwelijke eigenschap zijn. Maar multitasken bestaat eigenlijk helemaal niet. Uit neurologisch onderzoek blijkt namelijk dat we niet zijn gemaakt om twee dingen tegelijk te doen. Multitasken betekent dat je voortdurend moet switchen tussen verschillende taken. Voordat je dan weer volledig geconcentreerd bent op de volgende taak, ben je zo een kwartier verder. Hoe zorg je er dan voor dat je je blijft concentreren op een ding tegelijk? Focus houden doe je zo:

Me time!

Plan voor jezelf ,momenten waarop je helemaal niets doet. Ga op een bankje in het park of in een gemakkelijke stoel zitten en staar voor je uit. Doe helemaal niets en wees alleen met je zelf en laat de tijd gewoon voorbij gaan. Dit ‘vervelen’ of ‘lummelen’ is er belangrijk. En voel je vooral niet schuldig dat je niets zit te doen. Dit ‘lummelen’ zorgt ervoor dat je er daarna weer geconcentreerd en met energie tegenaan kunt.

Focus houden op een ding tegelijk.

Het klinkt als een enorme open deur, maar het werkt echt; je gaat volledig op in wat je doet en er is veel minder ruimte in je hoofd voor zorgen, problemen en ander gedoe. En die focus kun je heel goed oefenen. Gewoon door steeds vaker en langer een ding te doen dat je volledige aandacht vraagt.

Nu meteen?

Wordt je steeds onderbroken? Stel jezelf dan iedere keer dat je onderbroken wordt, de vraag of je er aandacht aan wilt besteden. Je beslist zelf of dat wat je stoort je aandacht verdient, of dat het misschien later kan doen of dat je het aan iemand anders kunt uitbesteden.

Unplug.

Unplug letterlijk. Zet je telefoon, laptop, computer, Ipad, televisie of andere elektrische apparaten die je kunnen afleiden uit! Zet tijdens je werk bijvoorbeeld het geluid van je e-mail uit, of nog beter, bouw e-mailvrije tijd in in je werkdag. Check bijvoorbeeld je e-mail twee keer per dag op een vast tijdstip en spring niet meteen op als er een e-mail binnen komt. Dit helpt enorm om je te concentreren.

Pomodori (zet een wekker of timer).

Om te voorkomen dat je van alles door elkaar heen doet kun je een timer zetten. Werk voor de duur van die timer (bijvoorbeeld 25 minuten) aan een ding en neem daarna een korte pauze (5 minuten).

Concentreer je op je adem.

Voel je de verleiding opkomen om twee dingen tegelijk te doen? Haal dan diep adem en richt je weer op datgene wat je aan het doen was. Op deze manier train je jezelf om ergens langer je aandacht bij te houden. Bovendien: (diep) ademhalen ontspant en geeft rust en ruimte in je hoofd. Ik gebruik hier altijd de app Meditation Moments voor. En ook meditatie helpt je bij een goede ademhaling en het houden van focus.

Lijstjes.

Bij drukte helpt niets beter dan een prioriteitenlijstje maken en dat van boven naar beneden afwerken, met je volle aandacht, zonder bij alles na te denken en zonder te denken aan alle andere dingen die je nog moet doen.

Doelen stellen

Een gevoel van drukte heeft vaak niets te maken met een lange to-do lijst of en volle planner, maar met het feit dat je je kunt focussen. Een gebrek aan focus kom vooral voort uit het feit dat je geen heldere doelen hebt geformuleerd voor jezelf. Als je doelen niet helder en concreet zijn (niet SMARTE), dan is het lastig te bepalen wat je moet doen om ze te bepalen, waardoor focus houden ook weer lastig is.

Druk zijn is een keuze

Focus houden is een van de stappen die nodig zijn om productief te kunnen werken. Ik beschrijf deze in het boek ‘Druk zijn is een keuze’. Hét boek over productiviteit speciaal voor vrouwen. Met interviews van o.a. Charlotte van ‘t Wout, Zarayda Groenhart, Margriet Spijksma en Janne Schuijn.

focus houden

In het e-book ‘Productiviteit voor Ondernemende Vrouwen‘, vindt je nog meer tips over productiviteit.

0 0 vote
Artikelbeoordeling
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
productiviteit vrouwen

Download mijn gratis
e-book

Met de 10 geheimen voor meer productiviteit.

Lees de privacyverklaring over de verwerking van jouw gegevens.

Abonneren
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x