In 3 Simpele Stappen Meer Tijd - Simple Organizing
meer tijd

In 3 Simpele Stappen Meer Tijd

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Ken je dat gevoel, je wilt van alles doen, hebt diverse doelen en dromen, maar op de meeste dagen voel je je net een jongleur die alle ballen in de lucht probeert te houden. Je komt niet in de buurt van alle dingen die je graag gedaan wilt hebben. Je wilt het liefste minder druk zijn, maar tegelijkertijd wel meer bereiken. In deze blog vertel ik je drie simpele stappen hoe je meer kunt bereiken door minder te doen, zodat jij meer tijd hebt voor wat echt belangrijk is.

Druk zijn is hip

We leven in een samenleving waarin druk zijn ons status geeft. Als je zegt dat je druk bent dan tel je mee. We meten de kwaliteit van onze dag aan de hand van hoeveel we gedaan hebben. We krijgen al van kleins af aan aangeleerd dat als we veel willen, we ook veel moeten doen. We zijn niet  meer zo snel tevreden, we willen altijd meer. Maar de manier om meer te krijgen is niet door meer te doen. Als dat zo was dan zouden de mensen die het meest werken, het minst slapen en iedere minuut van de dag iets te doen hebben de gelukkigste mensen zijn. En dat is totaal niet zo. De gelukkigste mensen zijn vaak diegenen die hebben ontdekt wat voor hen het meest belangrijk is en daar bewust tijd voor maken en stoppen met de dingen waar ze niet blij van worden of die niet belangrijk zijn. En gek genoeg zijn dit juist de mensen die ook het meest productief zijn.

Stap 1: Inzicht

De meest simpele manier om erachter te komen waar je meer tijd vandaag kunt halen is aandacht besteden aan waar je tijd überhaupt naar toe gaat. Je agenda is je graadmeter. Stel je daarom een week lang de vraag: ‘Waar gaat mijn tijd naartoe? Wat heb ik allemaal gedaan? Sta stil bij alles wat je doet (en of het je energie geeft of dat het je energie kost). Als je dat lastig vindt, zet dan ieder half uur een alarm op je telefoon die je eraan herinnert om even bij jezelf na te gaan wat je het afgelopen half uur hebt gedaan.

Schrijf voor jezelf op welke dingen, taken en activiteiten hebt gedaan. En wees bloedeerlijk tegen jezelf (dus ook opschrijven als je nutteloos op social media hebt zitten scrollen). Doe dit gedurende een week (168 uur) om een goed beeld te krijgen. Wil je het sneller doen? Neem dan nu meteen een moment om op basis van vorige week een overzicht te maken. Je hoeft met je overzicht overigens nog niets te doen. Het gaat in deze stap vooral om inzicht krijgen. 

Stap 2: Opruimen

Tijd voor een tijd make-over! In deze stap gaan we het tijdoverzicht uit stap 1 eens goed onder de loep nemen. Stel jezelf de vraag waar je tijd de afgelopen week naartoe is gegaan. Zijn het dingen die bijdragen aan je doelen? Krijg je wel of geen energie van de dingen die je hebt gedaan? Schrijf dat voor jezelf op.

Schrijf vervolgens op welke dingen je beter niet had kunnen doen. Daarna is het tijd om eens goed op te ruimen. We gaan opruimen door:

  • ‘nee’ te zeggen tegen taken en activiteiten
  • afspraken af te zeggen
  • met dingen te stoppen

Dit zijn de drie dingen waarmee je het allersnelste meer tijd creëert. Dit is niet gemakkelijk en je gaat er zeker anderen mee teleur stellen. Doorgaan met dingen die je uitputten, energie kosten en niet verder brengen is echter nog vervelender.

Lees meer over KwaliTijd

Stap 3: uitbesteden

Je kunt natuurlijk niet alle taken en activiteiten die niet bijdragen aan je doelen schrappen. Er zijn nu eenmaal dingen die ‘moeten’ gebeuren. Bedenk echter dat jij niet degene hoeft te zijn die ze moet doen. Niet allemaal in ieder geval. Bekijk daarom je overzicht nog eens goed en zet achter iedere taak die je door iemand anders kunt laten doen een hartje. Waarom een hartje? Ten eerste omdat de dingen die jij niet leuk vind om te doen heel vaak een taak is waar een ander wel plezier uit haalt. En ten tweede als je stopt met de dingen te doen die je niet leuk vind of waar je niet goed in bent, je meer energie hebt. Jij gaat meer tijd overhouden. Wees dus rigoureus en schrap alle dingen waar je niet goed in bent en die je niet leuk vind. Besteed deze dingen uit aan een ander. 

Weg met de huisvrouw

Ondanks wat je misschien van je moeder, schoonmoeder of oma hebt meegekregen. Ondanks dat wat de samenleving je probeert wijs te maken: jouw waarde en kwaliteit als vrouw is niet afhankelijk van de taken die jij in het huishouden doet. Je bent nog steeds een goede moeder en partner als je je huishouden uitbesteed of je kinderen naar de opvang brengt. Jouw waarde als ondernemer is niet afhankelijk van de taken waar je geen energie van krijgt. Je bent juist van meer waarde als je goed in je vel zit en de dingen doet die je leuk vindt. Juist het uitbesteden van taken en activiteiten die je niet leuk vindt en waar je geen energie van krijgt maakt dat je meer tijd hebt voor de dingen waar je goed in bent. Leg de mening van anderen daarom naast je neer en doe wat jou dichter bij je doelen brengt. 

Geen excuses

Als ik aanraad om zoveel mogelijk taken die niet bijdragen aan je doel of waar je geen energie van krijgt uit te besteden, krijg ik steevast het antwoord: ‘Maar ik heb helemaal geen geld om al die dingen uit te besteden. Ik kan geen werkster of een virtual assistent betalen’. Als jij grote dromen hebt. Voor je bedrijf of je leven in het algemeen, dan kun je het je simpelweg niet veroorloven om geen hulp te vragen of dingen die tijd kosten uit te besteden. Begin direct met uitvogelen hoe je het wel voor elkaar krijgt om wel dingen  uit te besteden. Stop met het maken van excuses en ga liever op zoek naar hoe het wél kan. Bedenk dat uitbesteden niet duur hoeft te zijn (het kan zelfs gratis). En waarom zou je wel geld investeren om meer geld te krijgen en ben je niet bereid om geld te investeren om meer tijd te creëren?

Loslaten

Taken uitbesteden betekent wel dat je de controle op moet geven. Dat voelt heel ongemakkelijk in het begin. Wij vrouwen hebben gewoon graag de touwtjes in handen. En er is ook maar een iemand die het zo goed kan: jijzelf. Niet dus. Jouw manier is misschien niet altijd de beste manier. En zelfs als dat zo zou zijn; als iemand het maar voor 80% zo goed doet als jij, dan is dat nog steeds waard. Jij krijgt er namelijk meer tijd voor terug. Het is altijd velen malen beter dan als je het zelf doet voor 100%, terwijl je dan geen tijd overhoudt voor de dingen die echt belangrijk voor je zijn. 

Jouw 80% is de 120% van een ander. 

Accepteren

Probeer ook hulp te accepteren van anderen. Hoe vaak heb jij niet gezegd ‘O, ik red het wel joh. Het gaat prima’ als een vriendin vroeg of je hulp nodig had. We krijgen heel vaak hulp aangeboden zonder dat we het zelf doorhebben. En als we het dan wel horen, zijn we te trots om de hulp aan te nemen. We voelen ons dan vaak tekortschieten en schuldig als we hulp aannemen. Stop daarmee en begin met het accepteren van hulp.

Meer tijd: stap voor stap

Ik weet niet wat er gaat gebeuren als we er niet meer zijn. Wat ik wel weet is dat we na onze dood niet worden afgerekend hoeveel we gedaan hebben in ons leven of onze dressoir wel schoon was iedere week. Ik weet ook heel zeker dat wanneer we een gelukkig leven willen leiden dat er echt toe doet, we dan moeten beginnen met het niet meer doen van alle dingen die er totaal niet toe doen. Ik hoop daarom ook van harte dat jij meer tijd kunt besteden aan de dingen die er écht toe doen en belangrijk voor je zijn. Het zal in het begin lastig zijn. Minder druk zijn en keuzes maken kost discipline en doorzettingsvermogen. Maak het echter niet te moeilijk voor jezelf. Neem kleine stappen. Want iedere dag een kleine stap brengt je uiteindelijk waar je wilt zijn, zolang je meer consistent iedere dag die stap zet. 

Meer tijd overhouden voor datgene wat er écht toe doet en waar je écht gelukkig van wordt? Wil je meer focus voor het groeien van je business? Wil jij minder chaos en meer rust in je hoofd? KwaliTijd leert je stap voor stap alles over productiviteit, timemanagement, balans en het creëren van je mooiste leven. Het online programma wat je op je eigen tempo kunt doen en wat rekening houdt met wat jou zo uniek maakt. 

Laura Vanderkam vertelt Marie Forleo al haar geheimen voor meer tijd uit haar boek ‘Off the Clock: Feel Less Busy While Getting More Done”
0 0 votes
Artikelbeoordeling
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
productiviteit vrouwen

Download mijn gratis
e-book

Met de 10 geheimen voor meer productiviteit.

Lees de privacyverklaring over de verwerking van jouw gegevens.

Abonneren
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x