Meal planning: het organiseren van je boodschappen en maaltijden - Simple Organizing
meal planning

Meal planning: het organiseren van je boodschappen en maaltijden

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Boodschappen doen; ik heb er een ontzettende hekel aan. Ik laat het het liefst aan iemand anders over. Gelukkig heb ik een man die deze taak iedere week op zich neemt. Ik maak voor hem een lijstje en hij haalt de boodschappen. Bij ons thuis is het dus redelijk georganiseerd allemaal. Inmiddels, na een aantal jaar, hebben we een systeem ontwikkeld waardoor we weinig tijd kwijt zijn aan het doen van boodschappen en koken. Wij hebben het systeem van meal planning (of in het Nederlands het plannen van weekmenu’s) aardig in de vingers. Ik zal je vertellen hoe jij dit ook kunt toepassen. 

Wat is meal planning?

Meal planning is eigenlijk niet meer dan het organiseren van je activiteiten om een maaltijd op tafel te krijgen. Of het nu voor het ontbijt, lunch of het diner is of voor alle maaltijden op een dag. Sommige mensen plannen een maand vooruit, maar een week vooruit plannen kan ook. Het is maar waar je jezelf prettig bij voelt. Het doel van meal planning is in ieder geval een manier voor jezelf te ontwikkelen die zowel prettig als effectief is. Meal planning hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.

Wat levert meal planning je op?

  • Meal planning spaart geld. Omdat je van te voren bedenkt wat je gaat kopen, ben je minder geneigd dingen te kopen die je niet nodig hebt en daarnaast kun je door te planning dingen in bulk kopen, wat ook weer geld spaart
  • Meal planning spaart tijd. Je hoeft nog maar één keer per week inkopen te doen. Een keer per week boodschappen doen levert je gemoedsrust op en bespaart je enkele tijdrovende trips naar de supermarkt.
  • Meal planning verbetert je gezondheid. Doordat je van te voren je maaltijden hebt gepland heb je altijd een maaltijd in huis. Je bent dus minder geneigd om in geval van tijdgebrek iets af te halen. Huisgemaakte maaltijden zijn over het algemeen een stuk gezonder.

Waar haal je inspiratie vandaan?

Zelf vind ik het het meest lastig om iedere week weer iets nieuws te verzinnen om te eten en een gevarieerd menu samen te stellen. Waar haal je dan je inspiratie vandaan?

  • Blader je kookboeken regelmatig door. Door af en toe lekker te bladeren in je kookboeken doe je enorm veel inspiratie op. Je kunt natuurlijk ook de tijdschriften van de supermarkt (Allerhande van Albert Heijn of het tijdschrift van Jumbo) inkijken, foodblogs raadplegen of recepten zoeken via Pinterest. Pak een stapel Post-Its en ga aan de slag. Bij ons thuis heb ik een standaardlijstje van maaltijden die we allemaal lekker vinden en die regelmatig terug komen. Deze vul ik aan met 1 of 2 nieuwe recepten die ik erbij heb gevonden. En als daar super lekkere gerechten tussen zitten, worden die toegevoegd aan de standaardlijst.meal planning
  • Vind een gemakkelijke manier om je recepten te bewaren. Als je lekkere recepten hebt gevonden, bewaar ze dan op een gemakkelijker manier, zodat je ze snel kan vinden op het moment dat je inspiratie nodig hebt. Persoonlijk ben ik dol op Pinterest. Op die manier voorkom je een enorme stapel knipsels.
  • Vraag de andere leden van je gezin waar ze trek in hebben. Dit lijkt een open deur maar als je je maaltijden aan het plannen bent en niet weet wat te koken, kun je je huisgenoten nog wel eens vergeten. Vraag af en toe eens waar ze trek in hebben of waar ze juist geen trek in hebben.
  • Bekijk wat voor weer het wordt. Wat je eet is vaak afhankelijk van het weer (raar maar waar). Bekijk bij het plannen van je weekmenu’s eens het weer en plan je barbecue op de dag dat het stralend weer gaat worden of ga voor stamppot of soep als het juist donker en grijs buiten is.

Hoe maak je een weekmenu?

  • Schrijf je maaltijden op een kalender. Op het moment dat je inspiratie hebt voor het maken van een bepaalde maaltijd, zorg er dan voor dat je een kalender hebt waar je het op kwijt kan. Op deze manier kun je meteen zien voor welke dagen je al een maaltijd hebt gepland en voor welke je er nog een moet plannen. Je kan natuurlijk kiezen voor een digitale agenda, maar een gezinsplanner of een gewone kalender werkt ook prima. Naast het feit dat een kalender je helpt bij het plannen, maakt de kalender ook nog een inzichtelijk wat er voor die dag op het menu staat en kan je meteen aan de slag als het etenstijd is.
  • Voer thema-avonden in Eet op dezelfde dagen van de week binnen een bepaald thema. Bij ons thuis eten we bijvoorbeeld iedere dinsdag iets met pasta, is de zaterdagavond de avond van een broodmaaltijd met soep en op zondag eten we altijd frietjes. Dit maakt het plannen niet alleen gemakkelijker en sneller, ook voor kinderen biedt het structuur en houvast. Invoeren dus die woensdag-gehaktdag!
  • Maak een boodschappenlijstje. Als je van te voren een weekmenu plant, is het natuurlijk enorm gemakkelijk om een boodschappen lijstje te maken. Heb je bedacht wat je gaat eten? Schrijf dan alle ingrediënten die je daarvoor nodig hebt en vul deze lijst aan met overige boodschappen, zoals bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen. Om tijd te besparen, maak je je boodschappenlijstje volgens de winkelindeling van je supermarkt. Of nog beter: koop online. Handig, want dit kan tijdens je middagpauze op het werk of ’s avonds na sluitingstijd. De boodschappen haal je eenvoudig af op het afgesproken tijdstip.

Houd een boodschappenlijstje bij

Kom je er gedurende de week achter dat er iets op is? Schrijf het dan meteen op op een boodschappenlijstje. Op die manier vergeet je het niet op je lijstje te zetten. Wat ook handig is, is een voorgedrukt boodschappenblok. Hierop kun je veel boodschappen meteen aankruisen of opschrijven. Deze kun je vinden bij bijvoorbeeld Gezinnig.

meal plannenKies een vaste dag waarop je boodschappen doet Op het moment dat je iedere week op een vast tijdstip boodschappen doet kun je veel tijd besparen. Je maakt voor die dag en dat tijdstip een afspraak met jezelf om boodschappen te doen. Doordat je het iedere week op hetzelfde moment doet, raak je er aan gewend en levert het geen stress meer op. Als je een vast moment kiest, kies je bij voorkeur natuurlijk een moment waarop het rustiger is in de winkels. Vrijdagmiddag of op zaterdag is nu niet een tijdstip om lekker snel en zonder stress en drukte boodschappen te doen. Kies dus liever voor bijvoorbeeld een avond of ’s ochtends vroeg als de winkel net open is. Indien je je boodschappen online bestelt is het moment van bezorgen of ophalen natuurlijk ook al van te voren vastgelegd.

Meal preppen

Als je nog meer tijd wilt besparen dan is meal preppen een goede aanvulling op het meal plannen. Meal preppen betekent dat je maaltijden of gedeelten daarvan alvast van te voren klaar maakt. Vaak hoef je de maaltijden dan alleen nog maar op te waren. Je kan natuurlijk ook meerdere maaltijden in een keer koken. Op avonden dat je dan weinig tijd hebt, hoef je alleen maar iets iet de vriezer te halen.

En wil je helemaal geen stress ervaren van het boodschappen doen en helemaal niet hoeven nadenken over wat je gaat eten? Dan kun je natuurlijk ook nog altijd kiezen voor een abonnement op een maaltijdbox, zoals bijvoorbeeld Hello Fresh.

En nu verder?

Meal planning is een van de dingen die jou als drukke moeder helpt om meer tijd te creëren en het leven gemakkelijker te maken.

Stel je voor dat je als drukke moeder af en toe eens tijd hebt voor jezelf. Tijd om even helemaal niets te doen of tijd om te besteden aan je hobby’s, winkelen of uit eten gaan met vriendinnen. En dat terwijl je niet druk maakt over of je huis is opgeruimd en de kinderen niets tekort komen. Stel je eens voor; geen overvolle agenda waarbij je van afspraak naar speelafspraak, naar voetbaltraining en de supermarkt snelt. Nooit meer proberen alle ballen tegelijk in de lucht te houden, maar rust, ruimte en overzicht in je huis, huishouden en agenda.

In de online training 52 Weken Opgeruimd! leer je hoe je rust in je huis en hoofd creëert, enerzijds door het opruimen en organiseren van je spullen, anderzijds door routines te krijgen en jouw tijd en taken in te plannen. Letterlijk en figuurlijk maken we ruimte. Stap voor stap een opgeruimd hoofd en opgeruimd huis in 52 weken in slechts 15 minuten per dag.

Klik hier als je wilt meedoen met 52 Weken Opgeruimd! Heb je nog vragen? Wil je meer van mij zien? Volg mij dan op Instagram of Facebook.

0 0 vote
Artikelbeoordeling
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
productiviteit vrouwen

Download mijn gratis
e-book

Met de 10 geheimen voor meer productiviteit.

Lees de privacyverklaring over de verwerking van jouw gegevens.

Abonneren
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x