Hoe voel jij je iedere dag? Heb je een to do lijst? Wat doe je iedere dag om productief te werken en productief te blijven? Ik heb zelf redelijke controle over hoe mijn dagen eruit zien en hoe productief ik kan zijn. Maar op sommige dagen, zoals bijvoorbeeld op woensdag wanneer ik maar tot 12 uur heb om te werken, is dat lastig. Onlangs heb ik iets ontdekt dat maakt dat ik ook op dagen dat het lastiger is om te werken productief te zijn. Ik vertel je mijn 4 geheimen voor meer focus. 

Meer Focus? Deep Work!

Wat mij enorm heeft geholpen en veel inzichten heeft gegeven is het boek Deep Work (of in het Nederlands Diep Werk) van Cal Newport. Ik zag het onlangs bij Charlotte van ’t Wout (@celinecharlotte op Instagram) voorbij komen. Zij last iedere ochtend een paar focusuurtjes in om productief en ongestoord te kunnen werken. Dat had ze uit dit boek. Vandaar dat ik meteen geinteresseerd was, ik had namelijk weinig focusuurtjes.

Ik sta iets eerder op, ik gebruik mijn 90 dagen planner meer en er zijn 4 dingen die ik iedere dag doe voor meer focus. En het werkt! Ik maak de dag van te voren een planning op basis van mijn prioriteiten. Aan het eind van de dag neem ik een momentje om te reflecteren. Ik krijg nu zoveel gedaan in een week, het is bijna bizar. Ik heb weer controle over mijn week en weet wat er gedaan moet worden. En ik heb vooral minder stress en ik weet dat ik mijn doelen kan behalen.

meer focus

1. Stel prioriteiten

Ben je wakker geworden met het gevoel dat je vandaag een miljoen dingen te doen hebt? Je bent niet de enige. De sleutel voor meer focus is in dit geval het stellen van prioriteiten. Wat is het allerbelangrijkste wat je gedaan moet hebben die dag? Welke kleine stappen kun je zetten om je dichter bij je doel te brengen? Dat zijn je prioriteiten! Wanneer je weet wat je prioriteiten zijn voordat je dag begint, heb je meer focus en voel je je minder gestressed en minder overweldigd door alle dingen die je moet doen. Ik maak mijn to do lijst altijd de avond van te voren. Dan weet ik de volgende ochtend meteen wat ik allemaal moet doen. Met als extra voordeel dat je er niet de hele tijd meer over ligt te malen in bed.

Jouw actie: Schrijf de avond van te voren al je prioriteiten voor de volgende dag op. Dat houdt je in actie en gemotiveerd.

2. Schrijf Affirmaties

Wat zijn affirmaties? Dat zijn dagelijkse omschrijvingen van je doel alsof je het al behaald hebt. Een affirmatie is een positieve uitspraak die je helpt om je gevoelens en gedachtes te sturen. Dit sturen gebeurt door de uitspraak of zin regelmatig (ieder ochtend) te herhalen. Zo programmeer of stuur je als het ware je onderbewuste. Je kunt je eigen gedachten door affirmaties eigenlijk positief beïnvloeden. Een affirmatie of uitspraak die bij je past, heeft effect op je eigenwaarde en het vertrouwen in jezelf. En dat komt je productiviteit weer ten goede en geeft je meer focus. Spreek elke dag uit wat je graag wilt in het leven. Zeg het alsof het echt is en ervaar wat er gebeurt. Je hoeft affirmaties niet hardop te zeggen. Je kunt ze bijvoorbeeld ook opschrijven. Doe wat voor jou werkt.

Jouw actie: Deel jouw favoriete affirmaties in de comments onder deze blog, zodat we elkaar kunnen inspireren. En heb je nog geen idee wat jouw affirmaties zijn? Zet dat dan in de comments, wellicht dat anderen je verder kunnen helpen.

3.Wees dankbaar

Wanneer je niet dankbaar bent, zal je er ook niets voor terug krijgen. Wanneer je niet dankbaar bent betekent dat wellicht dat je alle dingen in je leven voor lief neemt. Je neemt alleen, zonder ook te geven. Wanneer je dankbaar bent voor de dingen die je hebt, hoe klein ze ook zijn, zul je ervaren dat die dingen meer worden. Je zit lekkerder in je vel. Hoe meer dankbaar je bent, hoe gelukkiger je zult zijn. Door iedere ochtend op te schrijven waar je dankbaar voor bent, zit je beter in je vel. En als je beter in je vel zit, je gelukkiger voelt, ervaar je ook meer focus.

Jouw actie: Deel in de comments hieronder waar je nu dankbaar voor bent.

4. Doe een braindump en breng daarna prioriteiten aan

Ik weet dat je heel veel te doen hebt en dat er honderden dingen in je hoofd rondspoken. Heb ik gelijk? Het is daarom ook tijd om alles wat in je hoofd zit op papier te zetten. Pak dus een vel papier of een opschrijfboekje en doe een braindump van alles wat je nog moet doen. Maak je niet druk, je hoeft ze niet allemaal vandaag te doen. Door alles op te schrijven ervaar je minder stress. Uit je hoofd op papier. Vergeet ook niet dat al deze dingen die je opschrijft waarschijnlijk geen prioriteit hebben. Het zijn gewoon dingen die je nog moet doen. De was, boodschappen, je e-mail checken, een instagram post maken enz. Alle taken die je nog moet doen, maar die je niet noodzakelijkerwijs dichter bij je doel brengen. Besteed iedere dag eerst tijd aan je top-3 prioriteiten en besteed daarna tijd aan alle andere dingen. Of je reserveert tijd voor alle dingen die je nog wel moet doen, maar die geen prioriteit hebben.

Jouw actie: Doe een braindump!

Meer focus? Aan de slag!

Om meer focus te krijgen en productiever te worden is het vooral noodzakelijk om in actie te komen. Als je gewoon aan de slag gaat dan kom je vanzelf in de flow en volgt de focus vanzelf. Zorg er natuurlijk wel voor dat je niet afgeleid kan worden en dat je bovenstaande vier stappen hebt gedaan. Wil je nog meer weten hoe over hoe je doelen stelt, meer focus krijgt en meer uiteindelijk meer vrijheid kunt ervaren? Dan is mijn boek ‘Druk zijn is een keuze’ een echte aanrader. Daarin leg ik je precies uit welke stappen je moet zetten. Wil je meteen praktisch aan de slag? Dan is de bijbehorende workshop op 27 september iets voor jou. In die workshop gaan we praktisch aan de slag met je doelen, taken en het bereiken daarvan.

meer focus


Leave a Reply

Your email address will not be published.